Stop de bezuinigingen (if you can read this, thank a teacher). Studenten creperen, de rijken profiteren. Innovatie: hoe dan? Hoe lang heeft u gestudeerd? Wie maandagmiddag op het Malieveld om zich heen keek, zag niets anders dan dit soort spandoeken. De boodschap was overduidelijk: Eppo Bruins (minister van OCW) moet zijn plannen voor de bezuiniging van ruim een miljard euro op het hoger onderwijs zo snel mogelijk schrappen.
Bezuinigingsplannen zijn onverteerbaar
Sarah Wilton-Wels (bestuursvoorzitter Hogeschool Rotterdam) stond ook op het Malieveld. ‘’Ik ben hier omdat ik fel tegen de bezuinigingsmaatregelen ben die het huidige kabinet voorstelt op het hoger onderwijs. Dus niet alleen de langstudeerboete, maar ook ten aanzien van onderzoek en internationale studenten. De plannen zijn onverteerbaar. En ik doe er alles aan om ze van tafel te krijgen. Ik heb bezwaarschriften voorgedragen tijdens de voorleesmarathon, een uitgebreide ingezonden brief geschreven, vandaag sta ik op het Malieveld en morgen ga ik met een delegatie mee naar de Tweede Kamer om de ruim 25.000 bezwaarschriften fysiek aan te bieden.’’
Wanneer Wilton-Wels wordt gevraagd in hoeverre ze het gevoel heeft dat voorleesmarathons en demonstraties ook daadwerkelijk iets uithalen, reageert ze overtuigend. ‘’Ik heb heel erg dat gevoel. We hebben berichten ontvangen waarin minister Bruins aangeeft dat de gevolgen van de langstudeerboete wel hele verdrietige verhalen opleveren. Hij zegt daarmee niet dat de plannen van tafel gaan, maar het lijkt er wel op dat hij wakker is geworden. Het zijn ondoordachte en onuitvoerbare maatregelen. Kijk eens om je heen hoeveel mensen hier staan. Dat kun je als politicus niet negeren.’’
De delegatie van Hogeschool Rotterdam op het Malieveld in Den Haag.
Zorgen om langstudeerboete
Tussen de fanatieke betogers stond Fede, tweedejaars student Social Work aan Hogeschool Rotterdam. En hoewel die vandaag een les had waarbij 100% aanwezigheid wordt geëist, ging de voorkeur toch naar het protest in Den Haag. ‘’Ik ben een langstudeerder en dus maak ik me wel zorgen om de langstudeerboete. Mede door de lockdown, een aangepast curriculum en andere tegenslagen ben ik tot het inzicht gekomen dat mijn eerste studie Cultureel erfgoed mij niet paste.’’
‘’Ik heb begrepen dat er voor studenten met persoonlijke kwesties een uitzondering kan worden gemaakt bij het uitdelen van de langstudeerboete. Het wisselen van studie valt daar niet onder, terwijl dat voor mij juist wel een persoonlijke kwestie was. Daarbij weet ik zeker dat mijn studiewissel ervoor zorgt dat ik in de toekomst veel beter zal functioneren dan wanneer ik een onomkeerbare verkeerde studiekeuze op mijn achttiende had gemaakt. Ik weet zeker dat dit voor veel meer studenten ook geldt.’’
Student Fede (vooraan met zwarte muts op) en diens mede-betogers van Hogeschool Rotterdam.
Studeren is een recht
‘Vecht, vecht, vecht. Studeren is een recht’, klonk het dan ook luidkeels op het Haagse gras dat door de duizenden voeten en regen langzaamaan in blubber veranderde. Het is een boodschap die ze een stukje verderop bij de Tweede Kamer niet konden missen. Op het podium benadrukten leden van onder andere FNV en WOinActie nog maar eens dat het van de zotte is dat er zo fors op het onderwijs moet worden bezuinigd.
Vraagtekens rond toekomstig onderwijs
Lidewij ten Kate sluit zich daar als docent Logistiek bij Hogeschool Rotterdam bij aan. “Door hier met duizenden mensen zo’n sterk signaal af te geven, heb ik het gevoel dat de boodschap wel bij minister Bruins zal doordringen. Dat moet ook wel, want er is in de afgelopen jaren al genoeg in het onderwijs gesneden. Nog meer is onmogelijk. Het zorgt allemaal voor een hoop onzekerheid. In ons dagelijks bestaan als docent vragen we ons geregeld af of we over twee jaar nog steeds het onderwijs kunnen uitvoeren zoals wij dat voor studenten voor ogen hebben.’’
Ten Kate vraagt zichzelf daarbij wel hardop af of deze studenten zich wel beseffen wat er momenteel boven hun hoofd hangt. ‘’De betrokkenheid rond dit onderwerp schommelt namelijk nogal. Velen zijn gewoon niet zo bezig met de actualiteiten. En dat begrijp ik ook wel. Zelf was ik twintig jaar geleden ook met andere dingen bezig. Des te belangrijker is het dat wij als medewerkers wél volop van ons laten horen.”
Docent Lidewij ten Kate.