Is dat dan de manier hoe we tot de benodigde opschaling komen? Ervoor gaan zorgen dat de bouw een ander imago krijgt? Het moet weer leuk worden om in de bouw te gaan werken en studenten moeten het interessant vinden om aan de slag te gaan in de bouw. We moeten naar een imago van openheid en vertrouwen, in plaats van elkaar afrekenen. En weg van aanbestedingen waar vergeten posten later tot veel meerwerk leiden. Op grotere schaal zijn de overschrijdingen van grote projecten zoals de Noord-zuidlijn of de Betuwelijn bekende voorbeelden daarvan. Op een of andere manier kunnen we in de bouw ons moeilijk aan afspraken houden. We kunnen moeilijk inschatten wat het allemaal kost en hoe lang het duurt en om het zekere voor het onzekere te nemen, rekenen we een flink risico in. Laat staan dat we in een keer het juiste resultaat leveren op het moment dat we dit vooraf afgesproken hebben. Voor renovaties, die bij mensen thuis plaatsvinden, toch wel een cruciaal uitgangspunt.
In de ideale situatie kun je je renovatie uitzoeken op een manier die bij jou past. Ergens in een experience centre, misschien zelfs wel midden in het winkelcentrum tussen de kleding- en schoenenwinkels, of lekker makkelijk online thuis op de bank. Eigenlijk zou er geen verschil meer moeten zijn met hoe je je kleding koopt. Vandaag voor 23.59 uur besteld, morgen in huis. Vandaag de renovatie aangevraagd, morgen al de eerste afspraak, thuis op de bank of bij het experience centre in de buurt. Maar renoveren kent (tot nu toe) geen confectiematen en er moet veel voorbereid worden voordat er verbouwd kan worden. Maar toch zit hier een deel van de toekomst in. Het bieden van kant en klare oplossingen, geënt op de aanwezige herhaling in de gebouwenvoorraad. Dat is een toekomst waar we mensen op moeten gaan voorbereiden. De bouw vraagt namelijk niet alleen om handjes die daadwerkelijke de onderdelen in elkaar zetten, er is behoefte aan een andere manier om oplossingen te gaan bedenken. Met elkaar slimmer worden, zodat die voorbereiding korter kan, de uitvoering simpeler, en dat we met minder mensen meer kunnen doen, of dat we met meer mensen nog meer kunnen doen. Want naast de nieuwbouwopgave die toeneemt, groeit de behoefte aan (duurzame) renovatie eveneens.
Dat laatste vraagt om mensen met kennis van de bouwcontext, maar ieder met een eigen expertise. Dat zijn mensen uit een totaal andere discipline dan de bouw. Mensen met aandacht voor de klant, mensen met een commerciële insteek, webdesigners, conceptontwikkelaars, maar ook mensen die nadenken over de juridische kant of de logistieke aspecten. In de bouw gebeurt zoveel meer dan producten op elkaar stapelen. Hopelijk zie je dat tijdens de dag van de bouw live in uitvoering. Dat je vanuit je eigen perspectief kansen ziet waar de bouwsector mee vooruit komt, maar vooral waar je zelf mee vooruit kunt. Wachten totdat de bouwsector dit zelf oppakt kan wel eens lang gaan duren. Dus pak die kans om achter de hekken te gaan kijken en zie wat er gebeurt! Wie weet opent het meer deuren dan alleen het hek rondom de bouwplaats.