Door toenemende automatisering en zeker ook door de opkomst van AI zal het werk van logistiek medewerkers in de haven sterk gaan veranderen. In de administratieve verwerking van informatie en in planningsactiviteiten gaat automatische verwerking meer en meer taken overnemen. Daarmee verandert in eerste instantie vooral het werk van de mbo-(haven)logistieke medewerker en vervolgens ook die van de hbo-planner/manager.
In het mbo-onderwijs is maar heel beperkt aandacht voor toekomstige ontwikkelingen en de impact van digitalisering. De studenten worden vooral opgeleid om in het nu productief te zijn voor bedrijven met de systemen die de bedrijven nu gebruiken. De ambitie van de practoraten Digital Port Logistics en Immersive Technologies in Education van het STC is om de mbo-studenten ook een (positief) kritische houding aan te leren over de werkzaamheden die zij uitvoeren: Waarom is dit zo georganiseerd? Hoe kan het beter? Wat kunnen de kansen en impact van digitalisering voor mijn werkzaamheden zijn? Daarmee kunnen ze meebewegen als hun werk in de toekomst verandert door digitalisering.
In het hbo-onderwijs staat digitalisering wel op de agenda. De studenten leren over de ontwikkelingen in digitalisering (portbase, blockchain, AI), maar het blijven binnen de studie vooral abstracte concepten die niet in een praktische context worden ervaren of getoond, waardoor studenten de essentie en impact op de praktijk en op de werkvloer eigenlijk niet zien.
De doelstelling van de onderwijsmodule is om mbo- en hbo-studenten bewust te maken en te leren hoe digitalisering de informatieverwerkings- en planningsactiviteiten die zij uitvoeren verandert en welke verandering in skills en baan dat voor hen en de organisatie betekent. De hbo- en mbo-studenten leren dat door gezamenlijk een analyse te maken van de administratieve en planningswerkzaamheden die mbo-studenten tijdens hun stage uitvoeren. Daarbij wordt het perspectief en impact van AI voor mbo-hbo-banen nadrukkelijk meegenomen.
Het resultaat is een onderwijsmodule bestaande uit:
- een opdracht voor de mbo-studenten
- een opdracht voor de hbo-studenten
- een literatuur- en theoretisch kader over de impact van digitalisering
- een meetinstrument waarmee studenten de functie in kaart kunnen brengen en kunnen beoordelen
- een plannings- en interactiemodel tussen mbo-studenten, bedrijven, hbo-studenten en docent-onderzoekers, lectoren en practoren
- een aanpak voor opschaling en integratie in het curriculum
Deze onderwijsmodule is mede tot stand gekomen met financiering van de Topsector Logistiek. Download de module hier.
Contact
Neem voor meer informatie contact op met:
- Thierry Verduijn, lector Haven, Hogeschool Rotterdam: t.m.verduijn@hr.nl
- Wim van Nieuwenhuyze, practor Digital Port Logistics: w.vannieuwenhuyze@stc-r.nl
- Arjan van Hekezen, practor Immersive Technology in Education: a.k.j.vanhekezen@stc-r.nl