De Afstudeerzaak helpt langstuderende studenten succesvol afstuderen

04 april 2022

Een aantal studenten loopt in de laatste fase van de studie vertraging op. Vanuit De Afstudeerzaak krijgen zij begeleiding van docenten die re-integreren. “Studenten worden op een positieve manier begeleid en medewerkers kunnen op een prettige en zinvolle manier re-integreren. Hoe mooi is dat?”

De Afstudeerzaak ondersteunt opleidingen in het begeleiden van langstudeerders. Met name de groep studenten die nauwelijks contact meer heeft met de opleiding en geen studievoortgang boekt. De Afstudeerzaak verbindt de student weer aan de opleiding. Manon van der Wel (manager bedrijfsvoering KZ) en hoofddocent Astrid Smit-Hoogendam hebben het initiatief genomen. Manon van der Wel (manager bedrijfsvoering KZ) en hoofddocent Astrid Smit-Hoogendam hebben het initiatief genomen waarbij laatstgenoemde een Comenius Beurs toegekend heeft gekregen voor de Afstudeerzaak. Cora Veenman-Verhoeff, als onderzoeker werkzaam bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling, heeft het onderzoek opgezet en uitgevoerd.

Vernieuwende aanpak

De Afstudeerzaak beschikt over een bijzonder team van begeleiders, een groep docenten die zelf re-integreren. Zij ervaren, net als de studenten, hoe het is om de draad weer op te pakken na een tijd van stilstand. Er is sprake van een grote mate van herkenning tussen de docenten en studenten. Beiden durven zich daardoor kwetsbaar opstellen. Begeleider Lars* ziet dat De Afstudeerzaak echt helpt om elkaar weer op de been te helpen: “Als er wederkerigheid zit in de ontmoeting met een student kan dat helend zijn voor beiden, zodat we allebei verder kunnen.”

Bij De Afstudeerzaak worden afstudeerders begeleid door docenten zonder beoordelende rol. In deze  vernieuwende aanpak staan positieve interventies centraal. Tijdens de interventies wordt er niet gekeken naar wat er mis ging gaat bij een student, maar juist naar de persoonlijke kwaliteiten. Emma*, begeleider Afstudeerzaak, merkt dat de studenten dit als waardevol ervaren: “Ik heb dat vaak van studenten terug gekregen. Dat ze zeggen: Ik vind het wel fijn dat je een compliment geeft.”

Het welzijn van studenten wordt zo op een inclusieve en verantwoorde manier positief beïnvloed. Daardoor lukt het meer studenten om af te studeren en wordt het studiesucces bevorderd. Jill*, student bij HRBS, merkt echt het verschil nu ze begeleid wordt: “Het was pure onzekerheid over mijn eigen kunnen. En die onzekerheid wordt op een gegeven moment zo groot dat je bijvoorbeeld een opdracht niet eens wilt opsturen naar je docent om het te laten nakijken. Een soort faalangstangst. Nu heb ik een begeleider die goede feedback geeft en aanmoediging: ‘Je doet het goed, hè? Hou vol, ga zo door en dan komt het helemaal goed’. Dat is erg fijn.”

Onderzoeksrapport

Op dinsdag 15 maart werd het onderzoeksrapport “Project De Afstudeerzaak” over de opbrengsten van het werken met De Afstudeerzaak door Astrid  en Cora officieel overhandigd aan Fred Feuerstake, directeur HRBS. Het rapport is opgesteld om beter inzicht te krijgen in de resultaten die De Afstudeerzaak oplevert. Uit het onderzoek blijkt dat het bieden van aanhoudende steun, structuur en monitoring de belangrijkste succesfactoren van De Afstudeerzaak zijn. Ook  aandacht voor persoonlijk welzijn en de tijd die de begeleiders steken in de contacten met de langstudeerders heeft een nadrukkelijk positief effect op het studiesucces.

De chemie tussen de docent en student wordt benut om studenten optimaal te begeleiden in de afronding van hun studie. Fred was tijdens de uitreiking bijzonder enthousiast over dit concept: “Het mes snijdt aan twee kanten bij De Afstudeerzaak. Studenten worden op een positieve manier begeleid en medewerkers kunnen op een prettige en zinvolle manier re-integreren. Hoe mooi is dat?”

Noah*, student bij HRBS, vertelt in het onderzoeksrapport hoe bijzonder het was om mee te werken aan De Afstudeerzaak: “Het was eigenlijk de eerste keer dat ik vanuit de school zelf een belletje kreeg van, hé hoe gaat het? En gaan we nog wat doen? Dat zorgde voor een enorme motivatie, want ik dacht gelijk: mijn school weet nog dat ik er ben. En: de school gaat me hulp aanbieden. Terwijl ik dacht dat niemand het boeide of ik mijn studie wel of niet zou afronden. Ik vond het heel prettig dat mij vanuit de opleiding en de hogeschool het gevoel werd gegeven dat zij het wél belangrijk vonden dat ik het zou afronden.”

Fred beaamt dat: “Het begeleiden van studenten is enorm belangrijk. Het is onze maatschappelijke taak om alle studenten, ook de langstudeerders zo te begeleiden dat iedereen optimale kansen krijgt om zijn diploma te halen.”

*De echte namen zijn niet gebruikt, in het onderzoek zijn alle deelnemers geanonimiseerd