Menu
    English

    De eerste microcredentials zijn uitgedeeld

    Stichting BOOR had de primeur. In samenwerking met Hogeschool Rotterdam reikten ze de eerste microcredentials uit aan een groep studenten die zichzelf nu leerkrachtondersteuner mogen noemen. ‘’Microcredentials zijn de toekomst’’, zegt programmamanager Anders organiseren bij Stichting BOOR, Elisha Deekman. ‘’Het maakt een opleiding behapbaar en toegankelijk voor mensen met gezinnen.’’

    Microcredentials zijn digitale certificaten waarmee je aantoont dat je bepaalde vaardigheden of kennis hebt op NLQF-niveau. Je behaalt ze door bijvoorbeeld het afronden van een cursus of traject tussen de 5 en 30 studiepunten. Microcredentials zijn beveiligd en te verifiëren door toekomstige werkgevers. Een soort micro-diploma’s dus.

    Een goed begin

    Hogeschool Rotterdam werkt al een aantal jaar nauw samen met Stichting BOOR. Het maatwerktraject Leerkracht Ondersteuner Speciaal Onderwijs+ werd speciaal voor hun ontwikkeld. ‘’Mooi om de eerste groep met een microcredential te zien afstuderen’’, zegt Edwin Versluis, manager post-hbo-onderwijs Instituut voor Lerarenopleiding en projectleider microcredentials. ‘’Dit traject bestaat uit leeruitkomsten van het eerste studiejaar van onze pabo. De behaalde pabo-onderdelen behouden nu hun waarde van in totaal 10 studiepunten. Het traject voldoet aan de landelijke eisen van microcredentials en sluit naadloos aan op de behoefte van Stichting BOOR en de cursisten.’’

    Het vergoot de slaagkans

    Bij het programma Anders organiseren van Elisha ligt de focus op het verminderen van het lerarentekort. Dat doen ze door onderwijsassistent- of leerkrachtondersteuner opleidingen te faciliteren en door de huidige leerkrachten te ondersteunen en te binden. ‘’Het maakt ons bij Stichting BOOR in meerdere opzichten ontzettend trots dat we als eerste in Nederland de microcredentials uitreiken. We zien dit als een goeie kans voor onze collega’s om door te groeien en het geeft ze extra opties. Vaak hebben mensen een gezin met een fulltime baan en dan is werken en studeren tegelijk een flinke uitdaging. Door de opleiding in stukjes te verdelen, op weg naar een volledig diploma of delen daarvan, vergroot je de slaagkans ten opzichte van iemand die alles achter elkaar moest doen.’’

    Marinelle de Gelder nam deel aan de opleiding en ontving in december haar eerste microcredential. Met haar achtergrond in de zorg en twee jonge kinderen was de stap naar het onderwijs groot, maar goed te doen. ‘’Ik vond de opleiding heel prettig. Elke dinsdagavond kwam een docent van Hogeschool Rotterdam naar ons toe en kregen we van 16.00 tot 20.00 les. De rest deed je thuis en je portfolio liet je controleren door de docent. Ik merk binnen Stichting BOOR dat de microcredential meer bekendheid krijgt. Het motiveert me om er meer te halen in de toekomst.’’

    Leven Lang Ontwikkelen

    De microcredentials passen perfect in de visie die Hogeschool Rotterdam heeft ten opzichte van de steeds veranderende arbeidsmarkt. Dat beaamt Marinelle ook: ‘’Een diploma halen en 40 jaar werken voor dezelfde werkgever vind ik iets van vroeger. Je ziet steeds vaker dat mensen makkelijker veranderen van werkgever of een carrière switch maken. Beurzen en werkgevers die je financieel helpen maken het financieel toegankelijker en nu met de microcredentials staat het ook je privéleven niet meer in de weg.’’

    Bij Stichting Boor liepen ze vast op het feit dat je van de wet een pabo-diploma nodig hebt om voor de klas te staan. Je moest dus een vierjarige opleiding in één stuk afronden. De microcredentials openen in het onderwijs veel deuren. ‘’Dat je de pabo nu in modules kan afronden is voor ons een welkome ontwikkeling’’, zegt Elsiha. ‘’Ook geeft het ons de mogelijkheid om maatwerk te leveren. Zo kunnen we heel specifiek kijken waar de behoeftes liggen om daarna bepaalde modules voorrang te geven. Dat is beter voor de leerkrachten en de leerlingen die we nu sneller helpen.’’

    Van pilot naar programma

    Hogeschool Rotterdam biedt zeven onderwijseenheden aan: Oriëntatie op leraarschap, Oriëntatie op de doelgroep, Oriëntatie op onderwijs in de praktijk, Leerkracht Ondersteuner Speciaal Onderwijs+, Hybride Techniek opleider en Financiële risico’s en brancherisico’s. Vier van de zeven onderwijseenheden ronden dit studiejaar af met als resultaat circa vijftig microcredentials.

    Edwin: ‘’Inmiddels is het tweede traject Leerkracht Ondersteuner in volle gang en start het derde traject in september. Daarnaast zien we veel animo uit onze hogeschool en liggen er nieuwe onderwijseenheden klaar, zoals Vakdidactiek Nederlands, Rekenen in het mbo, en de vmbo profielen D&P en PIE van elk 30 studiepunten. We werken ook intensiever samen met onderwijsinstellingen en economische bedrijven in de regio. In mei komt een delegatie van de universiteit van Valencia op visite waarmee we de opgedane kennis en ervaring met microcredentials delen.’’

    Landelijk wordt er gelobbyd om microcredentials een wettelijke status te geven. Edwin: ‘’Microcredentials sluiten aan op de behoefte van de werkende professional die om verschillende redenen een volledige opleiding een stap te veel vinden. Dit geeft ze de kans om te wennen aan een studie, waarna dit hopelijk leidt tot het aanmelden en afronden van een volledige opleiding. Dit past bij de visie van de Hogeschool Rotterdam aangaande een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en de veranderende arbeidsmarkt.’’

    Klik hier als je meer wil weten over microcredentials van Hogeschool Rotterdam.