Menu
    English

    Dialoogsessie Palestina-Israël: een terugblik

    Waar laat je je gevoelens van woede, verdriet en onmacht en hoe ga je met elkaar in gesprek? Op Hogeschool Rotterdam gingen woensdag studenten, docenten en medewerkers met elkaar in gesprek tijdens de eerste democratische dialoog, georganiseerd door de hogeschool.

    Ongeveer 70 studenten en medewerkers gingen, in de Maaszaal op hogeschool-locatie Rochussenstraat, met elkaar in gesprek over de situatie Israël-Palestina. Het doel van deze eerste, hogeschoolbrede dialoogsessie: een omgeving creëren om constructief met elkaar in gesprek te gaan, je eigen verhaal te delen en ook te luisteren naar het andere perspectief. En dat is best een uitdaging in deze tijden waarin velen polarisatie ervaren en voelen. De – ingehouden - spanning was dan ook voelbaar.  

    Behoefte aan gesprek

    De opening van de sessie werd verricht door Guusje Tavecchio (projectleider werkgroep dialoog en senior onderzoeker diversiteit en inclusiviteit) en Sarah Wilton-Wels (voorzitter College van Bestuur). Zij stapten als eersten in de kringopstelling en benoemden hoe spannend dat is. “Zeker op hoge hakken,” brak Wilton-Wels het ijs. Ze vond het zeer waardevol dat een volle zaal aan studenten en medewerkers de behoefte heeft met elkaar respectvol de dialoog aan te gaan. “Niets doen of wegkijken is geen optie voor een onderwijsinstelling. Als Hogeschool willen we ruimte geven aan verschillende perspectieven, gedachten en gevoelens. Zowel studenten als medewerkers van een hogeschool moeten in staat zijn om vanuit meerdere perspectieven te leren kijken. De bereidheid om dat te doen voel ik hier vandaag en is ook merkbaar aan de hoge opkomst. Door dit gesprek met elkaar te voeren, laten we ook zien wie we willen zijn als instelling en wat we onze studenten en elkaar willen meegeven.” 

    Sarah Wilton-Wels (voorzitter College van Bestuur) tijdens de dialoogsessie Palestina-Israël.  

    Eerste bijeenkomst landelijke samenwerking

    De dialoogsessie is de eerste van een reeks dialoogbijeenkomsten die de hogeschool organiseert. De plenaire begeleiding was in handen van Lodewijk Asscher en Saber Benjah, vanuit een landelijk initiatief waarin Hogeschool Rotterdam samenwerkt met de Erasmus Universiteit, het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Gemeente Rotterdam en Nationaal Programma Rotterdam Zuid. 

    Lodewijk Asscher en Saber Benjah benadrukten hoe essentieel dialoog is als instrument om polarisatie tegen te gaan en riepen de deelnemers op hun eigen ervaringen te delen. Dat vereist moed. “Maar het verhaal is een van de meest krachtige vormen om met elkaar in gesprek te komen,” aldus Benjah.

    Lodewijk Asscher en Saber Benjah tijdens de dialoogsessie Palestina-Israël.  

    Take-away

    Na de opening gingen de deelnemers uiteen in acht groepen. Onder leiding van gespreksleiders (onder wie collega’s vanuit verschillende afdelingen en instituten van de hogeschool) gingen de deelnemers met elkaar in gesprek. Deelnemers konden van tevoren hun voorkeur aangeven voor verschillende ‘tafels’. Zo waren er groepen voor een pro-Palestijns of pro-Israëlisch perspectief en gemengde tafels waar verschillende perspectieven besproken konden worden. Ook een Engelstalige gemengde tafel werd gefaciliteerd. Na afloop was er gelegenheid om na te praten en indien gewenst de ‘take-aways’ te delen: een kaartje waarop deelnemers voor zichzelf opschreven wat ze hadden meegenomen uit het gesprek. 

    Asscher verwoordde mede namens de gespreksleiders enkele take-aways uit de sessie. “Bij hoe je naar deze discussie kijkt neem je altijd jezelf mee, wat je van huis uit meekrijgt. Je eigen ervaringen kun je niet zomaar van je afschudden. Maar dat geldt ook voor de ander. Er is veel nieuwsgierigheid naar het andere perspectief, maar de diversiteit van deze groep is nog beperkt. Er leek ook onbegrip voor degenen die minder betrokken lijken te zijn dan wij hier in de zaal. Daar komt een deel van de machteloosheid vandaan.” 

    Dialoog is goed

    Mustafa deelde zijn ervaring in de kring. Hij was in zijn groep de enige student. “Ik ga hier met een goed gevoel vandaan en ik heb wat geleerd: dialoog is goed.” Ook student Bas wilde na afloop wel wat kwijt. Hij is erg betrokken. “Op school merk ik veel polarisatie onder medestudenten. Daarom wilde ik hier naartoe komen.” Hoewel hij het jammer vond dat aan zijn gemengde tafel vooral deelnemers zaten met hetzelfde perspectief, vond hij het een goed gesprek in een fijne sfeer. “Bij protesten zie je alleen gelijkgestemden en dan blijf je in je eigen echo chamber. Het zou mooi zijn als we niet de straat op hoeven omdat niemand meer met elkaar wil praten.” En wat neemt hij mee naar huis? “Ik ben blij te zien dat er nog mensen met empathie zijn.” 

    Moedig

    Collegevoorzitter Sarah Wilton-Wels vond het een mooie bijeenkomst. “Ik ben enorm onder de indruk van de ervaringen die collega’s en studenten hebben gedeeld. Het vraagt veel moed dat ze zich op die manier hebben opengesteld, ook om naar de ander te willen luisteren. Ik zag veel bereidheid om te willen leren van andere perspectieven, ondanks dat niet alle perspectieven breed vertegenwoordigd waren. We moeten met elkaar blijven werken aan een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt om aan de dialoog deel te nemen. Met deze bijeenkomst hebben we een stap in de goede richting gezet.”

    Deze dialoog was de start van een reeks bijeenkomsten over verschillende maatschappelijke thema’s die binnen de hogeschool zullen plaatsvinden. Ben je nieuwsgierig of wil je meedenken, mail dan naar g.l.tavecchio@hr.nl