Digitaal veilig op vakantie - 8 tips

06 juli 2022

Ook het Privacy & Security Team van Hogeschool Rotterdam wenst alle studenten en medewerkers een goede vakantie.

Maar blijf ook tijdens je vrije dagen alert op digitale onveiligheid. En mocht er iets gebeuren met een device van de hogeschool: Laat het onmiddelijk weten.

Een paar veiligheidstips:

• Blijf voorzichtig met open wifi netwerken. Nog beter, gebruik je VPN als beveiliging.
  • Pas op met onveilige sites in het buitenland. Ze zijn te herkennen aan http:// in plaats van https://
  • Weet je zeker dat je een veilig wachtwoord hebt op je telefoon? In veel gevallen is het gevaarlijker om je telefoon kwijt te raken dan je portemonnee.
  • Plaats geen foto’s van je identiteitsbewijzen op je laptop, tablet of telefoon. Als mensen dit in hun bezit hebben in combinatie met digitale middelen kan dit leiden tot desastreuze identiteitsovername.
  • Geef sowieso nooit een ID af als je bijvoorbeeld een brommer of auto huurt. Laat er bij voorkeur ook geen kopie van maken. Toch een kopie? Dek dan in ieder geval je BSN af.
  • Raak je een device kwijt van HR. Meld dat onmiddellijk(!) bij datalek@hr.nl

Nog wat opruimtips voor je op vakantie gaat

• Verwijder privacygevoelige bestanden die je tijdelijk op je bureaublad of elders hebt opgeslagen, zoals lijsten met persoonsgegevens (e-mail lijstjes, cijferlijstjes, pasfoto’s)
  • Kijk eens in je downloadmap… waarschijnlijk is het nodig om die eens leeg te maken

Meer over een veilige digitale omgeving

Afgelopen tijd heeft het Team Privacy & Security verschillende keren aandacht gevraagd voor de gevaren van een datalek. Er verschenen een paar artikelen op de media van de hogeschool zoals ‘Oeps. Een phishingmail’ en ‘7 tips voor een veilig wachtwoord’. En lees wat er kan in korte tijd kan gebeuren als je telefoon in verkeerde handen: ‘Ik was niet in paniek, maar had dat wel moeten zijn…
Ook via de social media van de hogeschool plaatsen we regelmatig berichten.
Gebeurt er iets waarmee vertrouwelijke gegevens van de hogeschool in gevaar komen? Stuur meteen een mail naar datalek@hr.nl! Zij helpen je zo snel mogelijk om de schade te beperken.

Team Privacy & Security

De hogeschool heeft een team dat zich fulltime bezighoudt met de (digitale) veiligheid van de hogeschool, haar medewerkers en studenten. Op de interne pagina Hint.hr.nl/privacy is meer te vinden over het privacy & securitybeleid van Hogeschool Rotterdam.