Van een zonnetunnel voor een duurzamer Blijdorp Festival tot aan een documentaire voor de Politie om jongeren te weerhouden van excessief geweld, de studenten maakten indruk met hun creatieve en verrassende oplossingen en presentaties. En lieten hiermee zien wat Associate degree-studenten in hun mars hebben.
Duurzaamheidsvraagstukken
Alle eerstejaars voltijdstudenten van de Associate degree-opleidingen gingen in gemixte groepen aan de slag met vraagstukken van echte Rotterdamse bedrijven voor een betere en duurzame wereld. Een unieke ervaring voor de studenten om een keer over de grenzen van de eigen opleiding heen te kijken en verschillende expertises te bundelen om gezamenlijk tot een mooie eindoplossing te komen.
Aan de slag! - tekst gaat verder onder afbeelding
Dat is dan ook wat de studenten veelal prezen van de week: de samenwerking, de nieuwe connecties en in sommige gevallen zelfs nieuwe vriendschappen die er ontstaan zijn. Opmerkingen die veel voorbij kwamen: "Het was bijzonder om met zoveel andere opleidingen samen te werken en om met verschillende inzichten aan de slag te gaan" en "Het was een goede manier om andere studenten te ontmoeten.”
Interdisciplinair samenwerken
Als onderdeel van de studieloopbaancoaching (SLC)-leerlijn worden de studenten in de weken voorafgaand aan de praktijkweek al voorbereid op het interdisciplinaire samenwerken. Bij deze vorm van samenwerking hebben de verschillende disciplines elkaar nodig om een probleem op te lossen.
Tijdens de SLC-lessen werd ter voorbereiding stilgestaan bij belangrijke vragen als: ‘Wat voeg jij toe aan de samenwerking?’ en ‘Wat voegt jouw vakgebied toe aan de samenwerking?’. Hierdoor hadden de studenten van alle verschillende opleidingen een beter inzicht in wat juist zij tijdens de praktijkweek in konden brengen bij de verschillende vraagstukken. Ook als de opdracht op het eerste gezicht niet één op één een match leek met hun opleiding. Het was mooi om te zien dat dit bij sommige oplossingen die gepresenteerd werden ook heel duidelijk naar voren kwam.
Een groep die werkte aan het verduurzamen van de activiteiten van International Dance League presenteerde het idee van een kinetische dansvloer, een dansvloer die energie kan opwekken. Het idee kwam van een student Maintenance & Mechanics, een student met een technische achtergrond. "Hier waren we zonder hem nooit op gekomen", was het commentaar van de groep.
Thema: duurzame ontwikkeling
Uitgangspunt van RAc in de Praktijk was dit jaar het thema duurzaamheid. Of beter gezegd: de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Alle vraagstukken waren gekoppeld aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals. Een belangrijk thema, maar ook een complex thema, wat bij uitstek vraagt om een interdisciplinaire aanpak.
In totaal waren er tien verschillende vraagstukken waar de studenten in kleine groepen mee aan de slag gingen. Heel uiteenlopende vraagstukken van echte opdrachtgevers uit de regio Rotterdam. Zo gingen de studenten voor de Politie aan de slag met de vraag 'Hoe zorgen we ervoor dat jongeren niet verleid of gedwongen worden om explosieven te plaatsen en af te laten gaan?' Een actueel vraagstuk, juist in onze regio, vanwege het groeiende aantal aanslagen met explosieven.
Studenten met hun deelnamecertificaat - tekst gaat verder onder afbeelding.Fotografie: Melissa van Well - Dijkshoorn
Je merkte ook dat het onderwerp echt leeft onder de studenten en dat het voor sommigen ook best dichtbij gekomen is. "Wij werden ’s nachts opgeschrikt door een explosie bij de Basic Fit aan de overkant van mijn huis", vertelde één van de studenten toen de politie tijdens de presentatie vroeg of iemand weleens iets van dichtbij had meegemaakt.
Van AI naar een energieopwekkend reuzenrad
Het organiseren van een praktijkweek voor meer dan 800 studenten brengt ook uitdagingen met zich mee. Eén daarvan is de huisvesting, want waar kunnen we alle studenten tegelijkertijd kwijt? Dat bood ruimte voor een creatieve aanpak. Er werd een parallel programma ontworpen, waarbij de groepen studenten zich afwisselend binnen en buiten bevonden. Zo werd de location based app Loquiz ingezet, waarmee de studenten op een speelse manier de stad Rotterdam, het vraagstuk en elkaar beter leerden kennen. De afwisseling in het programma vonden veel studenten fijn. Helaas hebben we niet alles zelf in de hand en gooide het slechte weer voor een deel van de studenten roet in het eten.
Afwisseling konden de studenten ook vinden in de workshops die er verzorgd werden, variërend van ‘Rotterdamkunde’ en ‘creatieve content’, tot aan ‘brainstormen met AI’. Het was leuk om te zien dat de workshops in sommige gevallen ook echt hebben bijgedragen aan het bedenken van de uiteindelijke oplossing. Zoals in het geval van ‘brainstormen met AI’. Hier gingen de studenten aan de slag met het bedenken van creatieve ideeën met ChatGPT als bondgenoot. Voor groep 4C leidde dat tot inspiratie voor hun creatieve idee voor Blijdorp Festival: een reuzenrad dat niet alleen draait op groene energie, maar deze ook opwekt.
Praktijkgericht
De opzet van de week is praktijkgericht. Iets wat goed past bij het onderwijs van Rotterdam Academy en wat voor veel studenten dé reden is geweest om voor een tweejarige Associate degree te kiezen. De bedachte oplossingen en ideeën werden aan het einde van de week allemaal gepresenteerd aan de opdrachtgevers zelf, en er werd door hen per vraagstuk één ‘winnende pitch’ gekozen.
Een moeilijke opgave, want de opdrachtgevers waren erg onder de indruk van de vele creatieve en inspirerende ideeën en oplossingen die er voorbij kwamen. Heel knap wat de studenten in zo’n korte tijd hebben weten neer te zetten met elkaar. Dit sluit mooi aan bij de omschrijving die één van de studenten gaf aan de praktijkweek: "Lekker kort, maar toch krachtig".