Menu
    English

    Fusietraject Codarts en Willem de Kooning Academie stopt, samenwerking wordt doorontwikkeld

    Het traject om Codarts en de Willem de Kooning Academie van Hogeschool Rotterdam te fuseren tot een Rotterdamse kunstinstelling stopt. De bestaande onderwijs- en onderzoeksamenwerkingen tussen Codarts, Willem de Kooning Academie en de Erasmus Universiteit worden verder doorontwikkeld.

    Het fusietraject is een initiatief van Codarts (internationale hogeschool voor kunstvakonderwijs), Hogeschool Rotterdam (waar de Willem de Kooning Academie onderdeel van is) en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De fusie was gericht op het gezamenlijk kunnen aanbieden van hoogwaardig kunstonderwijs in Rotterdam, dat aansluit op de maatschappelijke opgaven en bijdraagt aan talentontwikkeling onder één gezamenlijke vlag. De onderwijsinstellingen zien met elkaar het potentieel en de toegevoegde waarde die het versterken van het hoger kunstonderwijs kan betekenen voor studenten, de stad en de onderwijsinstellingen.

    Ambities het best te realiseren via huidige samenwerking

    Het potentieel van de fusie tussen Codarts en Willem de Kooning Academie is uitvoerig onderzocht en daaruit is gebleken dat de combinatie van beide instellingen op dit moment een onvoldoende basis biedt voor het duurzaam realiseren van een Rotterdamse kunstinstelling. De samenwerking in de huidige vorm is de beste weg om de ambities voor krachtig kunstonderwijs en baanbrekend onderzoek te realiseren. De focus blijft gericht op het versterken en verdiepen van de bestaande samenwerkingen, zodat de betrokken instellingen vanuit hun eigen identiteit en kracht optimaal kunnen bijdragen aan het kunstonderwijs in Rotterdam. 

    Hoogwaardig kunstonderwijs als leidend kompas

    ‘’Onze inzet om samenwerkingen te verkennen die bijdragen aan het hoger kunstvakonderwijs in onze stad is blijvend’’, reageert Sarah Wilton-Wels als collegevoorzitter van Hogeschool Rotterdam. ‘’Die gedeelde ambitie en droom, hoogwaardig kunstonderwijs dat onze studenten en de stad verdienen, is en blijft ons leidende kompas in het vormgeven van de onderwijs- en onderzoeksamenwerkingen. We willen voor nu vooral duidelijkheid en rust creëren, zodat iedereen weet waar die aan toe is.”

    David Lauwen, collegevoorzitter Codarts: ‘“Ondanks het beëindigen van het fusietraject blijven we verenigd in onze inhoudelijke doelen en kijken we vol vertrouwen naar de mogelijkheden om onze gezamenlijke visie waar te maken”.

    Onderwijs- en onderzoeks samenwerkingen

    Codarts, Willem de Kooning Academie (WdKA) en de Erasmus Universiteit (EUR) werken structureel samen op het gebied van kunstonderwijs- en onderzoek. Zo zijn er gezamenlijke projecten en colleges waaraan studenten van de drie instellingen aan deelnemen. 

    Sinds 2015 werken de instellingen samen in het Rotterdam Arts & Science Lab (RASL). Daarin wordt, in de vorm van de dual degrees, onderwijs aangeboden waarin de kunsten en wetenschappen samenkomen. Studenten behalen gelijktijdig een hbo- en universitaire bachelor. Daarnaast biedt de RASL-minor een blik op grensoverstijgend onderwijs. Onderzoek voorbij de grenzen van kunst en wetenschap wordt gestimuleerd. Volgend jaar viert RASL haar tiende verjaardag en is het een bewezen praktijk en uitstekende voedingsbodem voor intensivering van de samenwerking tussen WdKA, Codarts en de EUR.