Gejuich en champagne dankzij miljoeneninjectie voor project duurzame batterijen

29 maart 2022

Een consortium, waar Hogeschool Rotterdam deel van uitmaakt, heeft een belangrijke financiering van 9,3 miljoen euro toegekend gekregen voor het project BatteryNL. Het doel is om batterijen te produceren die veel duurzamer zijn dan nu het geval is. “Dit is een uniek moment.”

Walter Legerstee moest even goed met zijn ogen te knipperen, toen hij het mailtje van de Nederlandse Vereniging voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) binnenkreeg. Staat het er echt? Ja, het staat er echt. De financieringsaanvraag was goedgekeurd! Dus komt er maar liefst 9,3 miljoen euro beschikbaar voor het project BatteryNL, waar Hogeschool Rotterdam binnen een consortium van andere kennisinstellingen, kleine bedrijven en multinationals aan werkt.

“Nadat ik hard had gejuicht, belde ik mijn vrouw op om te vragen of ze een fles champagne koud wilde zetten”, zegt Walter, die als onderzoeker bij Kenniscentrum Duurzame Havenstad en als docent bij de opleiding Automotive werkt. 4,5 Jaar geleden begon hij met de promotievoucher van de hogeschool aan zijn promotieonderzoek aan de TU Delft naar het laadgedrag van batterijen, die bijvoorbeeld in voertuigen worden gebruikt.

Veiliger

Binnen het project BatteryNL is Walter de projectleider als het gaat om de bijdrage vanuit de hogeschool en de samenwerking met andere kennisinstellingen. Het consortium werkt aan een nieuwe generatie batterijen die veiliger zijn, een hogere energiedichtheid hebben en langer meegaan. De toekenning van 9,3 miljoen euro valt binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC).

“Dit is een uniek moment”, aldus Walter. “De kans dat een financieringsaanvraag wordt gehonoreerd, is niet groot. En dan zitten we met 9,3 miljoen euro ook nog eens in het hogere segment. Nu kunnen we de komende 6 à 8 jaar dit project laten draaien. We doen niet alleen aan onderzoek en kennisontwikkeling die uiteindelijk tot een batterij 2.0 leidt, maar we laten uiteraard ook het onderwijs mee profiteren.”

Zo zullen studenten in projectvormen met het onderwerp aan de slag gaan en afstudeerders kunnen bij BatteryNL hun studie afronden. Walter: “Het is prachtig dat we als hbo-kennisinstelling hier een bijdrage aan kunnen leveren.”

Consortium BatteryNL

Naast Hogeschool Rotterdam maken de volgende partijen deel uit van het consortium: Technische Universiteit Delft, Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente, Technische Universiteit Eindhoven, TNO, Universiteit Utrecht, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Saxion Hogeschool, Fontys Hogeschool, Delft IMP, E-magy, Euro Support Advanced Materials B.V., LeydenJar Technologies, Lionvolt, LithiumWerks, PTG/e BV, Shell Global, Solutions B.V., SALD, Solmates, VS Particle, Air Liquide, Forschungszentrum Jülich (DE), MEET Battery Research Centre, ANWB, DNV, Durapower Technology Group B.V., EnergyStorageNL, InnoEnergy, New Energy Coalition, RAI Automotive Industry NL, Solvis Nederland BV, VDL Enabling Transport Solutions BV.