Hoe een studentenvereniging Toons leven en studie verrijkt

04 juni 2024

Toon (20) studeert Technische Bedrijfskunde aan Hogeschool Rotterdam. In zijn tweede jaar zocht hij een studentenkamer en zo maakte hij kennis met de studentenvereniging S.S.R.-Rotterdam (Societas Studiosorum Reformatorum), een van de grootste studentenverenigingen in de havenstad. Toon vertelt over zijn studentenleven en werk voor de vereniging.

Op kamers in een Rotterdams verenigingshuis

Voor Toon lag de focus van het eerste studiejaar volledig op de studie zelf. Hij woonde thuis en was nog niet zo bekend met Rotterdam. Aan het einde van het jaar wilde hij graag op kamers. “Ik zocht via Facebook en Kamernet en zo kwam ik in contact met verenigingshuizen, hier wonen studenten die lid zijn van een studentenvereniging. Zo rolde ik het studentenleven in. Ik leerde direct veel nieuwe mensen kennen en ik ontdekte Rotterdam als studentenstad.”

Toon op een lustrumgala van zijn studentenvereniging
    Toon tijdens een lustrumgala van zijn studentenvereniging.

Sociaal leven: samen eten, sporten en vergaderen

In eerste instantie was Toon sceptisch over studentenverenigingen en vond hij het spannend om zichzelf in te schrijven. “Ik had totaal geen idee wat me te wachten stond. Nu ik helemaal bekend ben met de vereniging kan ik het iedereen aanraden. Bijna elke avond ben ik bij de vereniging, bijvoorbeeld voor vergaderingen, gezellig eten met elkaar of om te sporten.”

Studeren én deelnemen aan commissies

Volgens Toon kun je studeren aan het hbo prima combineren met het lidmaatschap bij een studentenvereniging. “Al ligt het er ook een beetje aan bij welke commissie je je aansluit. De ene commissie kost meer tijd dan de andere", legt hij uit.

"In het begin zat ik bij Students for Society, wat goed te combineren was met mijn studie. Deze stichting organiseert vrijwilligersacties, waarbij studenten iets teruggeven aan de maatschappij. Zo hebben we pannenkoeken gebakken voor ouderen en de Koningsspelen georganiseerd voor basisscholen. Dit jaar zit ik in de commissie van de Eurekaweek en dat kost veel tijd. Een heel jaar lang werk je naar deze introductieweek toe, want dat is het moment om nieuwe leden te werven. Dit is minder goed te combineren en daarom staat mijn studie nu even op pauze.”

Eurekaweekcommissie van de vereniging S.S.R.-Rotterdam
    Eurekaweekcommissie van studentenvereniging S.S.R.-Rotterdam.

Een berg ervaring opdoen voor later

De commissie van de Eurekaweek bestaat uit zo’n tien mensen met ieder een eigen verantwoordelijkheid. Zo gaat de penningmeester over het geld en de budgetten, is er een acquisitieteam en zijn er mensen voor de interne en externe communicatie. Toon: ‘’Het lijkt op een klein bedrijf, waar ieder zijn eigen verantwoordelijkheid pakt. Je leert samenwerken, goed communiceren, ondernemen en bijvoorbeeld bel-angst overwinnen. Zo doe je een hoop ervaring op, wat later op de werkvloer zeker van pas komt. Ik heb mijn stageplek ook gevonden via een lid van S.S.R.-Rotterdam en wie weet vind ik via deze weg ook wel mijn eerste werkplek.”

Een tip van Toon voor twijfelende studenten: “Gewoon doen! Door de studentenvereniging heb ik mijn passie voor studeren weer teruggevonden en is Rotterdam een stad waar ik met plezier rondloop.”

Meer informatie over studentenverenigingen en de Eurekaweek

• Wil je kennismaken met alle studentenverenigingen in Rotterdam? Meld je aan voor de Word lid-dag op 26 juni.
    • Wil je deelnemen aan de Eurekaweek? Als hbo-student kun je helaas niet meedoen aan het reguliere programma, maar met een bandje van de R.K.v.V. (Rotterdamse Kamer van Verenigingen) wel naar de feesten van verenigingen. Regel hier je bandje!
    • Enthousiast geworden over studeren in Rotterdam? Bekijk alle opleidingen bij Hogeschool Rotterdam.