Hoe is het om in tijden van corona af te studeren?

07 juli 2020

Afstuderen gaat er vandaag de dag veelal heel anders aan toe dan vóór de coronacrisis. We vroegen drie studenten naar hun ervaringen.

Naam: Busra Göksen

Opleiding: Logistics Management

Afgestudeerd: dinsdag 23 juni

“Ik werkte vijf weken bij netwerkbeheerder Stedin aan mijn onderzoek hoe het bedrijf efficiënter materialen kan inkopen. Vier dagen per week zat ik op kantoor en de vijfde dag had ik terugkomdag op school om met mijn begeleider te overleggen. Toen brak de coronacrisis uit. Bij Stedin was direct duidelijk dat de deuren van hun kantoor tot zeker september dicht zouden blijven. Dus was ik aangewezen op mijn eigen kamer en laptop. En op Teams waarmee ik een keer per week een videogesprek voerde in plaats van de terugkomdag. Om eerlijk te zijn beviel me dat prima. Ik ben van nature vrij zelfstandig. Zo stel ik altijd een eigen werkschema op en als ik me daar niet aan houd voel ik me slecht, haha. Dus ik zorg dat ik altijd op schema lig. Ik had het geluk dat ik vooral veel deskresearch moest doen; dat kon prima van achter de laptop. Ook de eindpresentatie van de resultaten van mijn onderzoek vond online plaats. Na tien minuten presenteren moest ik even uit de videocall, zodat de leden van de examencommissie konden overleggen. Daarna werd ik weer aan het gesprek toegevoegd en werd ik gefeliciteerd met een 7,4. Geslaagd! Tijdens mijn presentatie vond ik het juist prettig dat het online gebeurde. Daardoor had ik minder zenuwen dan wanneer ik oog in oog had gestaan met de examencommissie. Ik hoop wel dat de diploma-uitreiking fysiek plaatsvindt. Het is een bijzonder moment waar ik mijn ouders graag bij wil hebben. Daarna ga ik goed nadenken over wat ik wil: verder studeren of al aan het werk.”

Naam: Marissa Murray

Opleiding: Social Work

Afgestudeerd: Dinsdag 7 juli

“Het was voor mij heel emotioneel. Ik had ongelooflijk veel zin om mijn studie af te ronden, maar toen kwam ineens de coronacrisis om de hoek kijken en konden we niet meer naar school. Alles gebeurde online, waardoor ik het gevoel kreeg dat ik er alleen voor stond. Docenten om hulp vragen via Teams was geen probleem, maar ik heb mensen om me heen nodig. Ik moet iemand recht in zijn of haar ogen kunnen kijken. Ik miste mijn medestudenten en docenten heel erg. De lol en motivatie die ik daarvoor had, werd minder. Ik deed onderzoek naar hoe studenten van Albeda betrokken kunnen worden bij de besluitvorming van Albeda. Normaal gesproken zou ik dan naar Albeda toegaan om met mensen te spreken, maar dat was nu niet mogelijk. En ook online bleek dat een lastig verhaal. Toen ik de uitkomst van mijn onderzoek moest presenteren heb ik eerlijk gezegd dat ik op zo’n moment de energie moet voelen van de mensen die luisteren en kijken. Dat kan niet via een webcam. Ik denk dat dat alles bij elkaar best invloed heeft gehad op mijn cijfer: een 6. Nu ben ik toe aan rust en neem ik een half jaar vrij. In februari begin ik op de Erasmus Universiteit aan de studie Rechtsgeleerdheid. Dat is iets dat ik altijd al heb willen doen. Ik hoop dat tegen die tijd de coronacrisis achter ons ligt en we weer gewoon met z’n allen naar school kunnen.”

Naam: Zeyad Al Mumar

Opleiding: Management (Ad)

Afgestudeerd: maandag 22 juni

“Ik had ooit een bijbaantje bij Xenos en voor mijn afstuderen maakte ik een concurrentieanalyse voor dat bedrijf. Dat was heel interessant en leuk om te doen, omdat ik inzicht kreeg in wat voor invloed bijvoorbeeld de komst van Action heeft op Xenos. Ondanks de coronacrisis kon ik mijn interviews met de bedrijfsleider en medewerkers persoonlijk afnemen, want Xenos is bij mij om de hoek gevestigd. De begeleiding vanuit school verliep wel online en dat ging prima. Normaal gesproken ben ik in totaal drie uur reistijd kwijt als ik naar de hogeschool ga en weer terug. Nu kon ik die tijd gebruiken om aan mijn scriptie te werken, omdat alle begeleidende gesprekken via Teams werden gehouden. Mijn afstudeerscriptie werd beoordeeld met een 8,2. Een mooi cijfer, maar ik had op een 8,5 gehoopt. Dan studeer ik namelijk cum laude af. Ik heb bij de examencommissie een verzoek ingediend om een onderdeel opnieuw te mogen doen, zodat ik voor die 8,5 kan gaan. Hierna stroom ik door naar het derde jaar van de bacheloropleiding Bedrijfskunde. Uiteindelijk hoop ik docent te worden bij Hogeschool Rotterdam. Kennis delen en mensen helpen zijn mijn missies in het leven. Ik vind het leuk om met jonge mensen te werken en de hogeschool is een mooie organisatie. Dus een baan als docent lijkt me geweldig.”