Dit en meer blijkt uit het werkbelevingsonderzoek dat Hogeschool Rotterdam onder haar ruim 3600 medewerkers heeft gehouden. 85 procent is tevreden of zeer tevreden over het werk bij de hogeschool, een stijging van 5 procent ten opzichte van het vorige onderzoek uit 2017. Met maar liefst een 8,1 zijn onze medewerkers zeer tevreden over de manier waarop ze zelfstandigheid ervaren in hun werk.
Ook landelijk doen hogescholen het goed als werkgever. Zo is 80 procent van de medewerkers in het hoger beroepsonderwijs tevreden of zeer tevreden over zijn of haar baan, blijkt uit het benchmarkrapport ‘Werkbeleving in hogescholen’. Hogescholen scoren hiermee 9 procent hoger dan het landelijk gemiddelde, dat op 71 procent ligt. Steeds meer medewerkers bevelen hun hogeschool dan ook als werkgever aan bij bekenden. Het perspectief binnen de organisatie, de kwaliteit van het onderwijsprogramma, de kwaliteit van de hogeschool en de onderlinge samenwerking krijgen in het landelijke onderzoek de hoogste cijfers toebedeeld.
Trots
Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam is verheugd over de brede deelname van medewerkers aan het werkbelevingsonderzoek. Het bestuur is trots op de resultaten. Opleidingsteams binnen Hogeschool Rotterdam krijgen in toenemende mate meer autonomie en verantwoordelijkheid. Rotterdam heeft behoefte aan professionals voor de klas, of bijvoorbeeld in een laboratorium of in de ICT die daar hun kennis en kunde toepassen. Dat kan alleen als ze worden opgeleid door mensen die niet alleen heel goed zijn in hun werk, maar er ook nog eens plezier aan beleven en voldoening uit halen.
Optimalisatie
Ook al stemt het onderzoek positief, de hogeschool ziet ook goede aanknopingspunten voor verdere optimalisatie. Daarbij gaat de aandacht vooral uit naar thema’s die de hogeschool al als belangrijk heeft aangemerkt, zoals kwaliteit van het onderwijs en kleinschalig onderwijs. Collegelid Wijnand van den Brink zegt dat onder docenten net als voorgaande jaren een groeiend bewustzijn is dat meer structurele samenwerking tussen onderwijs, praktijk en onderzoek nodig is. Van den Brink: “Daarnaast geeft het onderzoek aanleiding om onderwijsvernieuwing meer integraal te bekijken en niet te vaak kleine of grotere veranderingen achter elkaar door te voeren, maar juist in samenhang op te pakken. Dit soort inzichten gaan we gebruiken om verbeteringen door te voeren.”
Nieuwe professionals
Volgens Van den Brink laten de cijfers zien dat Hogeschool Rotterdam het goed doet als werkgever en dat de hbo-sector een hele mooie omgeving is om in te werken. Hogeschool Rotterdam gaat de komende vier jaar ruim 200 professionals werven. Zo wil de hogeschool het onderwijs kleinschalig organiseren en bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs aan circa 40.000 studenten.