Dynamiek van de Kennisontwikkelagenda
De Kennisontwikkelagenda Gebouwde Omgeving (KOA) vormt de basis voor de kennisontwikkeling en het oplossen van complexe vraagstukken binnen de gebouwde omgeving. Omdat de uitdagingen in dit vakgebied voortdurend in beweging zijn, wordt de KOA jaarlijks herzien om actueel te blijven en aan te sluiten op de nieuwste maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Elk thema binnen de KOA heeft een themaregisseur die de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijk coördineert. Zo blijft de KOA niet alleen relevant, maar wordt deze ook continu verfijnd en uitgebreid, zodat het bijdraagt aan een duurzame en toekomstbestendige gebouwde omgeving.
Themaregisseurs
- Klimaatadaptie: Hannah Beljaars-Frederiks
- Circulariteit: Peter Anker
- Huisvesting: Martin de Ronde
- Leefbaarheid & Inclusiviteit: Mark Wissing
- Digitalisering: Remy Janssen
Optoppen: een slimme oplossing met uitdagingen
Een goed voorbeeld van hoe de KOA in de praktijk tot uiting komt, is optoppen. Tijdens de IGOtalk werd dit concept besproken als een innovatieve oplossing om de schaarse ruimte in steden beter te benutten en tegelijkertijd bestaande gebouwen te verduurzamen. Maar het optoppen brengt ook de nodige technische en sociale uitdagingen met zich mee.
Onder leiding van Hannah Beljaars, Opgavemanager Kennisontwikkelagenda en themaregisseur Klimaatadaptatie en hoofddocent Bouwkunde Martin de Ronde gingen experts hierover in gesprek. Victor Dreissen, directeur van Stichting VvE 010, benadrukte dat de praktijk vaak complexer is dan de theorie, vooral voor VvE’s die willen optoppen. Erdo, specialist in dakbedekking, wees op de technische uitdagingen, zoals het waterdicht maken van daken. En Annemiek Braunius van Dura Vermeer bracht de praktische kant in beeld met onderwerpen als parkeervoorzieningen en de impact op omwonenden. Deze uitdagingen tonen aan hoe belangrijk de samenwerking is tussen onderwijs, onderzoek en praktijk om oplossingen te vinden voor de complexiteit van dit soort vraagstukken.

Hoe onderwijs, onderzoek en praktijk elkaar versterken
Door de interactie tussen onderwijs en praktijk ontstaan nieuwe inzichten en toepassingen die de gebouwde omgeving verder kunnen verduurzamen en verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen studenten van de minor Digitalisering, coördinator Remy Jansen in de Gebouwde Omgeving en de gemeente Rotterdam. Ze werken momenteel aan drie casussen waarin ze innovatieve oplossingen zoeken voor vraagstukken rondom optoppen. Hierbij maken ze gebruik van digitale ontwerp- en simulatiemethoden om de technische, ruimtelijke en maatschappelijke haalbaarheid van optoppen te onderzoeken. Denk aan parametrisch ontwerpen voor efficiënte constructies, data-analyse voor locatiekeuzes en digitale tweelingen om de impact op de omgeving te visualiseren. Deze samenwerking biedt niet alleen studenten waardevolle ervaring, maar creëert ook veelbelovende kansen voor de toekomst.
Het belang van data in dit proces werd verder benadrukt door Annemiek Braunius van Dura Vermeer. Door data effectief in te zetten, kunnen veel van de uitdagingen die gepaard gaan met het optoppen beter in kaart worden gebracht en opgelost. Dit maakt het onderwijs onmisbaar: studenten leren niet alleen hoe ze praktische vraagstukken kunnen oplossen, maar ook hoe ze data kunnen gebruiken om tot betere en duurzamere oplossingen te komen. Door deze kennis toe te passen, zijn zij beter voorbereid op de toekomst van de gebouwde omgeving en dragen ze bij aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en werkwijzen.
De Kennisontwikkelagenda
De Kennisontwikkelagenda Gebouwde Omgeving (KOA) biedt een kader voor samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en het werkveld, en richt zich op de zes maatschappelijke thema’s die ons onderwijs vormgeven.
De KOA helpt bij:
- Het identificeren van kennisbehoeften en het stellen van prioriteiten in kennisontwikkeling.
- Het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijk.
- Het opleiden van studenten tot professionals met actuele kennis en onderzoeksvaardigheden.
Met de KOA richten we ons op het aanpakken van vraagstukken door samenwerking tussen verschillende vakgebieden. Meer weten over de specifieke thema’s en de rol van de KOA in ons onderwijs?
IGOtalk
De IGOtalk wordt één keer per onderwijskwartaal georganiseerd voor studenten en medewerkers van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving van Hogeschool Rotterdam en voor alle andere geïnteresseerden binnen en buiten de hogeschool. We koppelen de thema’s aan (één van) de zes maatschappelijke opgaven waaraan wij ons onderwijs hebben verbonden. Met als doel te inspireren, discussies op gang te brengen over de inhoud en te laten zien waarom opgavegericht onderwijs zo belangrijk is.
Energietransitie, Circulariteit, Klimaatadaptatie, Leefbaarheid & Inclusiviteit, Digitalisering en Huisvesting
Mocht je een goed idee hebben voor IGOtalk, neem dan contact op met Hannah Beljaars-Frederiks.
14 februari 2025