Als voorloper op de Circulaire Campus zijn 8 masterclasses ontwikkeld voor de semester 8 studenten en de werkveldpartners uit de regio waar de studenten in de afgelopen 4 maanden aan een circulair afstudeervraagstuk werkten. Zo kreeg het thema Samen Leren Leren, heel concreet vorm.
Het inhoudelijke programma van de Circulaire Masterclass is in handen van Jan Rotmans en Yuri van Geest, die beiden hun sporen in innovatie, transitie, management, technologie, AI en circulariteit hebben verdiend. De masterclass liep van februari tot en met juni 2024. Maandag werden de spectaculaire resultaten gepresenteerd tijdens het slotevent bij Rotterdam Business School.
Samen op weg naar een toekomstbestendige economie
Arjen van Klink, directeur van Kenniscentrum Business Innovation, opent het event met veel enthousiasme. ‘Het is spectaculair waar de studenten mee komen vandaag. Vier groepen studenten gaan hun onderzoeksresultaten met jullie delen. Echte onderzoeken, bij echte bedrijven waarmee we verschil maken op het gebied van circulariteit. En dat is belangrijk. Want hoe krijgen we in deze regio de energievoorziening, maar ook het gebruik van materialen op een ander, duurzaam spoor? Dat is het thema van onze samenwerking. Samen leren en innoveren. Op weg naar een toekomstbestendige economie.’
Ambities Circulaire Campus
Caroline Nagtegaal, co-voorzitter van TeamNXT, John de Vos, directeur bij TeamNXT en Mirella Soyer, lector bij Hogeschool Rotterdam betreden het podium om de ambities en samenwerking verder toe te lichten. ‘TeamNXT onderscheidt zich van andere netwerkclubs door échte dingen te doen. We staan met zijn alleen voor een beweging die recht wil doen aan een betere, rechtvaardige en circulaire wereld’, aldus John. ‘Veel projecten slagen niet of duren te lang om dat er doorzetkracht mist. Maar bij dit project zit de aanjaagfunctie juist aan de bedrijvenkant, Je ziet wat dat doet met een project zoals de Circulaire Campus. We maken hier echt een versnelling’ vult Caroline aan. ‘Maar om echt een transitie naar circulair te krijgen moeten we opschalen. We moeten een infrastructuur bedenken waarmee we meer magische momenten van overdracht en ontmoeting kunnen realiseren’, besluit Mirella.
Vier groepen studenten delen hun ervaringen en onderzoek met de meer dan honderd geïnteresseerden in de zaal.
CO2 reducerend beton van Paebll
Startup Paebbl heeft een technologie ontwikkeld die van overtollig CO2 steenpoeder maakt dat onder andere gebruikt kan worden in beton. Een probleem wordt hiermee ineens een grondstof. Het bedrijf wil verder opschalen, maar hoe pakken ze dat aan? Nico Ketting, student Human Resource Management en Ian Forman, student Creative Marketing & Sales gingen met deze vraag aan de slag gedurende een periode van vier maanden waarin ze ook de masterclass volgden. Uit het onderzoek komt een aantal concrete aanbevelingen voor de interne organisatie en de werving van medewerkers waar Paebbl mee verder kan. De interdisciplinaire aanpak zorgt voor de studenten voor een leerzaam traject: ‘Na de masterclass gingen we met elkaar in gesprek en dat leverde steeds weer nieuwe perspectieven op. Het verbreedt je kijk, echt een meerwaarde’, aldus student Nico.
Chemisch recyclen bij Shell
Plastic zou geen afval moeten zijn, maar een grondstof. Met dat uitgangspunt gingen Teije Blinde, student Creative Marketing & Sales, Niels Jansen, student Ondernemerschap & Retail Management en Kayli Putkamer, student International Business aan de slag bij Shell. Zij onderzochten in de keten wat er nodig is om chemisch recyclen mogelijk te maken. ‘Dat was natuurlijk een te grote vraag om in zo'n korte tijd op te lossen, maar we hebben wel in kaart gebracht wat de grootste problemen zijn. Bijvoorbeeld regelgeving en de technologie die nog deels in de kinderschoenen staat. We mochten langs bij allerlei bedrijven in de keten. Een spannend avontuur dat ons veel inzicht heeft gegeven in de complexiteit van het vraagstuk’, aldus Teije.
Transitie denken: een circulair materialenpaspoort
In2waste is een bedrijf gespecialiseerd in afval en metalen. Rick Immerzeel, student Bedrijfskunde, Moushine Mexiane, student Finance & Control en Danny Tronchet, student International Business onderzochten hoe een materialenpaspoort circulariteit bij In2Waste kan stimuleren, en dan met name voor het recycleproces van zeecontainers. De output bestaat uit een beargumenteerd keuze document, zodat de volgende groep studenten het materialen paspoort verder kan vormgeven. ‘We hebben vanuit de masterclass veel geleerd over transitie denken, AI-systemen en nog veel meer. We leerden ook hoe we dit gelijk konden toepassen. Ook nuttig waren de workshops om onze interviewskills te verbeteren en het maximale uit je gesprek te halen. We hebben echt heel veel aan de masterclass gehad’, aldus Rick.
Systeem verandering middels circulair inkopen
Spindler Installatietechniek wil de wereld groener achterlaten dan dat ze hem hebben aangetroffen. Daarom wil het bedrijf weten hoe zij circulair inkopen het beste kunnen aanpakken. Alex Chan, student International Business, Stephan Haaksema, student Bedrijfskunde en Carlijn Snippe, student Finance & Control onderzochten dit en ontwikkelden een leverancieer keuzematrix waar circulariteit in is opgenomen. ‘We leerden veel nieuwe dingen tijdens de masterclass. Bijvoorbeeld dat AI een belangrijk middel kan zijn als je het juist inzet. Ook hebben we van Jan Rotmans geleerd om anders te denken. Een stoel is niet zomaar een stoel, maar het zijn allemaal verschillende grondstoffen. Dat verandert hoe we naar dingen kijken.’
De Circulaire Campus: een weg uit de wegwerpindustrie?
Na de studentenpresentaties is het laatste woord aan Jan Rotmans, de geestelijk vader van de Circulaire Campus. ‘De circulaire economie is nog maar 8 procent van de totale economie. We maken zeker stappen, maar we hebben nog steeds een wegwerpindustrie. We staan pas aan het begin van de omwenteling. De Circulaire Campus gaat daarbij helpen. Hoe mooi is het dat we jonge mensen interdisciplinair kunnen opleiden?!