Menu
    English

    Leervermogen versterken in het mkb

    Kenniscentrum Business Innovation vangt vanaf september aan met een onderzoek naar het leervermogen van mkb-bedrijven. Samen met Hogeschool Windesheim (penvoerder) en de Technische Universiteit Twente gaan we van start, met als doel het ontwikkelen van een toolbox om bedrijven verder op weg te helpen een ambitieuze leercultuur te realiseren.

    Aangejaagd door hogere klanteisen, het snelle tempo van technologische ontwikkelingen en demografische verschuivingen en daaruit voortvloeiende toenemende personeelstekorten, staan mkb-bedrijven voor de uitdaging om te investeren in aanpassings- en leervermogen van hun medewerkers. Mkb-bedrijven en hun medewerkers zullen steeds slimmer gebruik moeten maken van nieuwe technologie en zichzelf continue moeten doorontwikkelen. Veel mkb-bedrijven onderschrijven de noodzaak van een leercultuur in hun organisatie, maar het lukt hen zelf onvoldoende om die van de grond te krijgen. Het is lastig voor mkb-bedrijven om inzicht te krijgen in de eigen leercultuur en te achterhalen welke interventies passen om deze cultuur concreet te verbeteren.  

    Het doel van dit project is de leercultuur verbeteren van tien mkb-bedrijven door middel van een gevalideerde leercultuurscan en door het toepassen en monitoren van passende interventies. Op basis van de onderzoeksresultaten willen we een toolbox met een set van interventies voor de mkb-praktijk samenstellen, die mkb breed kan worden toegepast.  

    Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met hogeschool Windesheim (penvoerder), Hogeschool Saxion en de Technische Universiteit Twente. Daarbij zijn naast de tien mkb-bedrijven diverse andere consortiumpartners betrokken, waaronder VNO-NCW. Beoogd wordt dat de effectieve interventies voor een leercultuur leiden tot (praktische) kennisontwikkeling voor mkb-bedrijven, onderwijs en wetenschap.