Het onderzoek
Het Nederlands Lectorenplatform Ondernemerschap (NLPO) doet in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken onderzoek naar ondernemerschap en krachtenbundeling tussen het mkb en het hbo. Vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en het onderwijs vertelden vorige week over de samenwerkingen op dit moment, over ervaringen, maar ook over wensen en tekortkomingen. Het onderwijs wil aansluiten op de actualiteit én de praktijk. En voor het mkb zijn groei en werkgelegenheid een belangrijke drijfveer om de lijnen met hogescholen kort te houden. Maar halen ze eruit wat erin zit? Deze workshop is de eerste in een reeks van vijf bijeenkomsten die door het hele land gehouden zullen worden.
De workshop
In een sessie van tweeëneenhalf uur namen de onderzoekers de respondenten mee richting een compleet beeld van de huidige situatie en een gewenste situatie. Eén van de respondenten gaf aan dat het haar opviel dat er vanuit beide partijen vooral interesse blijkt te zijn voor innovatievere werkvormen (waaronder business case competities, Dragon’s Den, field- of innovatiehubs) dan die gebruikelijk zijn (zoals stages, gastcolleges en projecten). Waar het mkb hbo-studenten vooral inzet voor frisse energie en talentscouting, legt het hbo nadruk op de rol van ondernemers en de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van het hoger onderwijs.
Hoewel de eerste conclusies pas kunnen worden getrokken nadat de overige vier groepsdiscussies in de rest van Nederland hebben plaatsgevonden, werd al wel een voorzetje gegeven voor de analyse. De deelnemers werden betrokken bij het analyseren van tussentijdse bevindingen, waardoor discussie hierover mogelijk werd. De gegeven antwoorden werden meteen op waarde geschat. En voor het oog van iedereen ontstonden de dwarsverbanden. Meedoen betekent dus niet alleen praten, maar levert ook een methode op, die ondernemers zelf kunnen gebruiken om inzichten van hun klanten te krijgen.