Door de steeds snellere en complexere economie staan bedrijven voor grote uitdagingen en moeten noodgedwongen innoveren om te kunnen blijven bestaan. Veel ontwikkelingen worden gedreven door Smart Industry: de verregaande digitalisering en verweving van apparaten, productiemiddelen en organisaties. Voor bedrijven in de maakindustrie biedt dit kansen om hun producten, processen en business modellen te vernieuwen en daarmee hun concurrentiepositie te verbeteren. Middelgrote bedrijven missen echter tijd, capaciteit en kennis om meer radicale innovaties te onderzoeken en in actie om te zetten.
Binnen het onderzoeksproject Get Smart gaan ondernemers samen met onderzoekers, docenten en studenten onderzoeken hoe bedrijven hun innovatievermogen in het kader van Smart Industry kunnen verbeteren. De opgedane kennis zal benut worden om de ‘innovatie- en ondernemerschapskit’ bij de hogescholen te versterken en het onderwijs te verbeteren.
Participerende bedrijven
Een groep van vijf vooraanstaande bedrijven in (b2b-)maakindustrie in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag participeren in het onderzoek. De deelnemende bedrijven zijn:
- A.de Jong Groep, Schiedam
- Airborne Composieten, Den Haag
- Houdijk Holland, Vlaardingen
- Industrial Ceramic Linings, Rotterdam
- Wesemann, Rotterdam
Samenwerking
Get Smart is een onderzoeksproject van Hogeschool InHolland, branchevereniging FME, regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter en penvoerder Hogeschool Rotterdam. Het onderzoek is een initiatief van prof. dr. ing. Guy Bauwen, lector Entrepreneurship & Business Innovation, dr. Arjen van Klink, lector Next Strategy (beiden van Kenniscentrum Business Innovation), dr. Peter Troxler, lector Revolutie van de maakindustrie (Kenniscentrum Duurzame Havenstad), en prof. dr. Ben van Lier, lector Strategy & Innovation (Kenniscentrum Creating 010).