Lil Miquela heeft in verleden streetwear en luxe merken ondersteund, zoals Calvin Klein en Prada. Ze bereikt inmiddels een miljoenenpubliek. Een belangrijke ontwikkeling is dat merken steeds vaker hun eigen virtuele influencer creëren zoals KFC met hun hipsterversie van Colonel Sanders. De introductie van deze zogenoemde brand avatars is een belangrijke trend in marketing.
Ook merken als Nike en Samsung hebben deze ontwikkelingen omarmd. Volgens Marije Brom zijn drie factoren van bijzonder belang voor het succes van virtuele influencers: realisme, authenticiteit en antropomorfisme. Brom stelt dat het gebruik van virtuele influencers nog een ontwikkeling is die volwassen moet worden, maar dat ze voor sommige doelgroepen al een van de nieuwe touchpoints zijn in de customer journey.
Het startpunt van Marije’s onderzoek en kennisontwikkeling over virtuele influencers was het onderzoeksproject Retailinnovatie in Rotterdam. Inmiddels besteedt ze ook aandacht aan dit fenomeen binnen het onderwijs bij de opleiding Communicatie. Van Marije Brom verschenen eerder blogs op Frankwatching over het thema influencers in samenwerking met haar collega’s Iris Withuis en Komala Mazerant