Het spel biedt drie ontwikkellijnen. De beleidslijn zet de bibliotheek neer als partner van het onderwijs in de rol van een toekomstgericht kenniscentrum en connector. De curriculumlijn zet de maakfacilitator centraal, een bibliotheekmedewerker of een leerkracht die als inspirator en als expert in kennisdeling en didactiek opereert. De community-lijn geeft de bibliotheek de rol van verbinder met de lokale gemeenschap en als plek van leven lang leren.
Stimuleren
Het spel komt voort uit ontwerpend onderzoek naar de rol en toekomst van makerplaatsen bij bibliotheken en de vraag hoe makerplaatsen 21ste -eeuwse vaardigheden bij basisschoolleerlingen kunnen stimuleren. Het onderzoek bestond uit een literatuurstudie, een observatieonderzoek en een aantal ontwerpsessies en werd mede mogelijk gemaakt door SiA, het nationaal regieorgaan praktijkgericht onderzoek, in het kader van de regeling KIEM 21st Century Skills.
De publicatie over dit onderzoek van de hand van Peter Troxler, Eva Visser en Maarten Hennekes en het spel zijn hier te vinden: https://crea010.com/roadmapmakerplaatsen