De jury onder leiding van voorzitter Roshan Neja, VR storytelling expert en werkzaam bij de WdKA, had de moeilijke taak om de winnaars te selecteren. Neja: ‘Wat opviel was de diversiteit van werken en de bevlogenheid waarmee deze jonge makers op een onbevangen manier aan de slag zijn gegaan met nieuwe media om verhalen op een nieuwe manier te vertellen. Alle werken gaven blijk van grote maatschappelijke betrokkenheid en wisten elke keer vanuit een verrassende invalshoek urgente kwesties te raken en te behandelen. Daar is veel durf en lef voor nodig.’
De jury bestond naast Neja uit Sander Veenhof (AR expert) Anita Abaisa (IBIAS VR) en Jan Verwoerd (360Fabriek). Samen met Zakia Guernina, bestuurslid Hogeschool Rotterdam, werden vier prijzen uitgereikt.
Categorie: Meest inspirerende werk
De winnaar in de categorie ‘meest inspirerende werk’ is Philip Malmgren, student Fashion Design op de WdKA. Het juryrapport: ‘Malmgren prikkelt met zijn werk FET(A)ISH de verbeelding en onderzoekt een aanneembaar toekomstscenario over menselijke oerbehoeftes. Dit doet hij vanuit een onconventionele houding. In dit werk stemt vormgeving tot nadenken en zelfonderzoek. Het is een maker die een schurend onderwerp met veel durf en lef weet te verbeelden.’
Categorie: Beste immersieve toepassing
Sara Shaban, alumnus Summa College in Eindhoven, mocht de award voor ‘beste immersieve toepassing’ meenemen voor haar werk Eris and Eros. Neja: ‘Een werk dat op een slimme manier gebruik maakt van hersendata en dat vertaalt naar een hands-on toepassing. Het is een werk dat flirt met biodata, kunst en hulpverlening. De jury voorziet heel veel praktische mogelijkheden in deze unieke combinatie van plezier en training.’
Categorie: Beste autonome project
Vincent Boon, alumnus WdKA, had de eer om zijn afstudeerwerk Diary of a Shapeshifter heel de week te tonen in het programma ‘Church of VR’, de meest inspirerende projecten van het afgelopen jaar. De jury bekrachtigde dit door Boon te feliciteren met de award voor ‘beste autonome project’: ‘Het is een werk dat een herkenbaar fenomeen op een unieke manier vormgeeft. Er zijn scherpe artistieke keuzes gemaakt waarbij er niet alleen veel aandacht is besteed aan de visuals, maar ook aan de audio.’
Lees meer over zijn afstudeerproject
Categorie: Immersief en Extended (VR/AR/MR in combinatie met sensoren)
De award ‘Immersief en Extended’ ging naar de afwezige alumni van de WdKA Graphic Design, Nicole Colga en Edith Dingemans. Over hun prijswinnende afstudeerwerk gURL schreef de jury: ‘Er is overduidelijk veel research gedaan en de makers weten deze doeltreffend te vertalen naar een treffende vormgeving. Het geheel is een zeer eigenzinnig werk dat tot nadenken aanzet. Een goede balans tussen eigen invulling van de maker, maar dat tegelijkertijd ruimte geeft voor de verbeelding van de kijker.’ Het duo was daarnaast genomineerd voor ‘Young Talent Award 2022’ van de Dutch Design Week 2022.
Frederike Manders, programmamanager Immersive Tech bij Hogeschool Rotterdam, kijkt tevreden terug op deze eerste editie. ‘De VR Awards bestaan al een aantal jaren, maar nu werd het tijd dat de volgende generatie makers ook gestimuleerd worden om hier in hun studie al mee aan de slag te gaan. Hogeschool Rotterdam wil met dit initiatief een landelijke stimulans geven aan alle studenten in dit gebied. Uit de diversiteit van inzendingen bij deze eerste editie kunnen we opmaken dat we dat al goed hebben neergezet.'
Benjamin de Wit, directeur Immersive Tech Week, is moe maar voldaan na een geslaagde eerste editie in Rotterdam. ‘De samenwerking met Hogeschool Rotterdam smaakt naar meer. Geweldig dat er deze week zoveel studenten kennis hebben gemaakt met immersieve technologieën en content. Op naar volgend jaar!