Menu
    English

    Whitepaper gelanceerd over de purpose paradox

    Organisaties, non-profit én profit, committeren zich steeds vaker aan een purpose, een toegevoegde waarde voor de maatschappij. Zo lanceerde De Vegetarische Slager bijvoorbeeld #cliMEATaction om de gevolgen van vleesconsumptie op de politieke agenda te zetten. Hoe oprecht ook, het kan overkomen als communicatietruc of zelfs ‘purpose washing’. Komala Mazerant, hoofddocent instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI), onderzocht samen met haar collega’s de purpose paradox en presenteert hun bevindingen in de whitepaper ‘Purpose communicatie: consistent en met commitment’.

    Samen met Kristel Klaassen en Sanne Smit, kerndocenten en onderzoekers van de opleiding Communicatie en lector Lotte Willemsen bij Creating 010 zoomt Mazerant in de eerste fase van het onderzoek in op hoe organisaties zich aan een purpose verbinden. Fase 2 is de uitkomst van een inhoudsanalyse van 7858 berichten op Instagram en Facebook van 30 grote Nederlandse organisaties met winstoogmerk.

    De whitepaper is gerealiseerd doordat de onderzoekers de Strategische Communicatie Challenge 2021 hebben gewonnen van de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals Logeion. Om de brug tussen wetenschap en praktijk te maken eindigt het onderzoek met praktijkinzichten van communicatieprofessionals van de Rabobank, Shell en PR-bureau Hollander van der Mey. Chris Kersbergen, hoofd Branding Rabobank, tipt starters: ‘Wees rebels, neem geen blad voor de mond. Jullie kunnen helpen om de urgentie te vergroten en de boel in beweging te krijgen.’

    Mazerant is hoofddocent van de opleiding Communicatie en onderzoeker bij kenniscentrum Creating 010. In juli 2022 promoveerde zij op de effectiviteit van sociale mediaberichten. Ook in deze whitepaper onderzoekt zij de rol van sociale media: ‘Slechts 17% van de maatschappelijk geëngageerde berichten komt overeen met de purpose die deze organisaties nastreven. En consistentie is juist zo belangrijk in het kader van betrokkenheid en waardering van sociale mediagebruikers. Hier is dus winst te behalen.'

    Download de whitepaper 'Purpose communicatie: consistent en met commitment'