Bij al deze onderzoeken zijn de studenten uitgegaan van het verhaal van de jongere. Deze participatieve aanpak sluit aan bij de opzet van het vierjarige onderzoek Stay on track, dat wordt uitgevoerd door een team onderzoekers van Hogeschool Rotterdam samen met vier ervaringsdeskundige jongeren.
De beroepsproducten die de studenten hebben gerealiseerd zijn creatief en laten zien dat ze goed hebben geluisterd naar de stem van de jongeren. Er zijn twee persoonlijke werkboeken gemaakt waarmee jongeren op een positieve manier met gevoelens van eenzaamheid, angst en somberheid aan de slag kunnen gaan, en een site om inzicht in je eigen doelen en ambities te krijgen. Voor JBRR maakte een student een praatplaat om het gesprek over school te stimuleren en voor Enver zijn een spel en een verlieskast ontwikkeld om gevoelens over schuld en schaamte, en verlies bespreekbaar te maken. De meiden van de gesloten groep van Hestia hebben een draaiboek in handen waarmee ze een gefilmd zelfportret kunnen maken, om zichzelf op een positieve manier voor te stellen aan een nieuwe school.
In september zal een uitgebreide beschrijving van de onderzoeken en beroepsproducten beschikbaar komen. We danken de studenten hartelijk voor hun waardevolle bijdragen en verwelkomen de groep nieuwe studenten die in september aan de slag gaat.