Menu
    English

    Door hoge verwachtingen kunnen hbo-docenten kansengelijkheid vergroten

    Een promotieonderzoek

    16 oktober 2024

    Volgens de Strategische Agenda van Hogeschool Rotterdam, moeten alle docenten hoge verwachtingen laten zien aan hun studenten. Dat kan bijvoorbeeld door vragen te stellen die studenten aanzetten tot nadenken, door vriendelijk te zijn en door zich te beperken in het geven van aanwijzingen. Door hoge verwachtingen te laten zien, laat je aan je studenten merken dat je in dat moment veel van hen en hun talenten verwacht. Julianne de Leeuwe, onderzoeker bij het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen, is een promotieonderzoek gestart op hoge verwachtingen in het hbo. “Docenten zijn net duizendpoten; ze krijgen al zo veel op zich af.”

    Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar hoge verwachtingengedrag in het lager – en middelbaar onderwijs. Maar we weten nog niet helemaal welk effect hoge verwachtingen hebben in het hbo. Julianne maakt als onderwijsadviseur deel uit van de kenniskring van het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen en vond het hoog tijd worden dat ook daar meer over bekend wordt. “Het hbo is natuurlijk een andere onderwijscontext dan bijvoorbeeld het primair onderwijs, waar we al wel veel weten over de uitingen en het effect van hoge verwachtingen. Zien we dat op eenzelfde manier ook terug in het hbo, of werkt het anders?” Daarnaast hebben studenten een voorgeschiedenis op een andere school. “Als een docent ziet dat een student het op de middelbare school maar net gehaald heeft en dan denkt ‘ik zie het niet echt gebeuren hier’, dan heeft die docent een lage verwachting. In plaats van te doen wat de student kan ondersteunen: open vragen stellen, overwegend positieve, specifieke feedback geven en vriendelijk, aandachtig contact hebben met de student. Het zijn die nuances die zo’n groot verschil kunnen maken in iemands leven.”

     

     

    "Nuances kunnen al een groot verschil maken in iemands leven."

    Julianne de Leeuwe

    Kansengelijkheid

    Julianne kreeg voor haar onderzoeksvoorstel van Hogeschool Rotterdam een promotievoucher toegekend en heeft, naast de lectoren Lia Voerman en Jarise Kaskens van Hogeschool Rotterdam, begeleiding van een gedreven promotor, Perry den Brok, op de Universiteit Wageningen. Met haar promotieonderzoek wil Julianne docenten equiperen om les te geven, zodanig dat ze studenten echt zien. Julianne: “Als docenten hun studenten kunnen bieden wat ze echt nodig hebben, dan kunnen ze daarmee kansengelijkheid bevorderen. Mijn ideaal is dat iedereen, aan alle kanten en op elk niveau kan bieden wat de student nodig heeft om te floreren. De meeste docenten hebben een enorm groot hart en hebben zo ontzettend veel passie voor het vak van docentschap en voor het vak dat ze geven. Ik zou de laatste zijn die zegt ‘ze doen het niet goed’, maar ik ben wel iemand die graag kijkt naar hoe het nog beter kan en of dat makkelijk te verwezenlijken is.” Daartoe wil Julianne in haar onderzoek meer inzicht krijgen in de manier waarop hoge verwachtingen zich manifesteren in het hbo. Julianne is nu bezig met literatuuronderzoek, dat aan de basis ligt van een vragenlijst waarmee verwachtingen van docenten kunnen worden gescoord. Daarnaast heeft Julianne een aantal experts bevraagd over hun ervaringen en wat volgens hen werkt in het hoger onderwijs. Julianne: “Onderzoek doen is 1, de praktijk komt daarbij vaak op plek 2, 3, 4 of later. Ik zou het mooi vinden om theorie en praktijk gelijk samen op te laten gaan, om er zeker van te zijn dat de praktijk er iets aan heeft. Dat past ook weer perfect in het praktijkgerichte onderzoek van het lectoraat.”

    Julianne geeft ook vast een voorzichtige blik op het vervolg: “Ik zou graag meer inzicht hebben in wat we kunnen doen met hoge verwachtingen in het hbo. Zodat we echt de praktijk en het beleid kunnen voeden, goede aanbevelingen kunnen doen en docenten kunnen ondersteunen in die duizendpoottaak.”