Ouders cruciaal bij schoolsucces leerlingen
De schoolsluiting heeft bewezen dat ouders een cruciaal verschil kunnen maken in het schoolsucces van leerlingen. Wanneer ouders thuis met hun kind over school praten en interesse tonen sterkt dit de motivatie en het welzijn van de leerlingen. Daarnaast draagt deze ondersteuning bij aan de schoolresultaten van leerlingen. Niet alle ouders vinden zichzelf echter in gelijke mate capabel om deze ondersteuning aan hun kinderen te bieden. Dat resulteert bij sommige ouders in een meer afstandelijke rol t.a.v. school en dit kan kansenongelijkheid in het onderwijs vergroten.
Interactieve thuisopdrachten om ongelijkheid te bestrijden
Om kansenongelijkheid in het onderwijs te bestrijden wordt in de VS al een tijd gewerkt met interactieve thuisopdrachten. Dit zijn thuisopdrachten die ouders en kinderen samen maken waarbij van de ouders geen instruerende rol wordt verwacht, zodat alle ouders de opdrachten met hun kinderen kunnen doen (ook ouders die niet veel van de stof afweten waar het kind huiswerk over moet doen). In de VS is deze methode in verschillende onderzoeken effectief gebleken en nu is het lectoraat Samenwerken met ouders van Hogeschool Rotterdam in samenwerking met andere hogescholen aan het kijken of deze werkwijze vertaald kan worden naar de Nederlandse schoolcontext.
Onderzoek
Vorig schooljaar hebben we op 3 basisscholen en 3 scholen voor voortgezet onderwijs in Rotterdam een pakket van 6 thuisopdrachten uitgezet in groep 7 en klas 1. Dit schooljaar breiden we dit pakket uit naar 6 opdrachten in groep 8 en 6 opdrachten in klas 2. Hiervoor zijn wij nog op zoek naar scholen die mee willen doen. We zijn op zoek naar basisscholen en scholen voor voortgezet in het Randstedelijk gebied of in de regio Groningen/Drenthe. Naast de kans om bij te dragen aan nieuwe inzichten op het gebied van thuisbetrokkenheid ontvangen alle deelnemende scholen een bijdrage voor de moeite.
Meer informatie
- Bekijk de flyer 'Werken met thuisopdrachten om schoolsucces te bevorderen' met meer informatie over het onderzoek.
- Neem contact opnemen met Ragnar Dienske, de hoofdonderzoeker van het project