Stap in de belevingswereld van de ander
Het persoonlijke verhaal van studente Gül over haar verstoorde schoolcarrière, legt tijdens de ontmoeting met bestuursleden Hanneke Reuling en Wijnand van den Brink gelijk op tafel wat de pijnlijke gevolgen zijn als je talenten en capaciteiten niet gezien worden. Gül deelt ook de mooie wending in haar verhaal: het moment dat die ene docent wél in haar wereld stapte en deuren opende naar een vervolgopleiding. De ambities van Gül zijn helder, ze werkt momenteel als student-onderzoeker in het project Stay on Track en is van plan om zich in de toekomst niet te laten beperken door lage verwachtingen. De kennismaking met Kenniscentrum Talentontwikkeling is van start.
Verbinding zoeken, de ander echt zien en met elkaar samen werken, crossdisciplinair, is de rode draad door al de verhalen die gedeeld worden tijdens de speeddates met Hanneke en Wijnand. Ze gaan in gesprek met lectoren, onderzoekers, docenten en studenten die een beeld schetsen van de projecten en de gewenste impact van het kenniscentrum.
Lectoren Patrick Sins en Leonie le Sage delen ‘Ons verhaal’ waarin de focus ligt op de drie aandachtsgebieden: Onderwijskwaliteit, Kansengelijkheid en Professionals met vertrouwen. In samenwerking met de opleidingen, praktijk, beleid en kennispartners werken we van project naar programma naar beweging. “Als hogeschool maken wij veel gebruik van jullie onderzoek” reageert Hanneke. “Jullie hebben een duidelijke profilering. Met elkaar moeten we onderzoek en onderwijs nog meer gaan verbinden om de opleidingen breder te kunnen bedienen.”
Uit de cirkel van armoede komen is nodig om succesvol aan de maatschappij deel te nemen. Lector Mariëtte Lusse maakt zich er met haar onderzoek dagelijks hard voor dat kinderen én ouders de juiste begeleiding en hulp krijgen van (toekomstige) professionals. We schakelen live over naar locatie waar docent-onderzoeker Amina Kefi een foto expositie opent. Amina licht toe hoe ethische vragen, opgeworpen door mensen met ervaring met armoede, geleid hebben tot dit Photo Voice onderzoek voor en door kinderen. De blije en nieuwsgierige gezichten van de kinderen die spontaan in beeld verschijnen zijn een cadeautje voor iedereen.
“Ik moet mijn student kennen om een lesontwerp te maken”, zegt lector Ivo Vrouwe. Stap in de belevingswereld van de ander. Hij ontwikkelt een inspirerende tool met een divers aanbod aan lesontwerpen. Een laagdrempelige manier voor docenten om zelf aan de slag te gaan. Ivo nodigt Hanneke uit om ook een lesontwerp te maken.
Kenniscentrum Talentontwikkeling draagt door haar unieke combinatie van lectoren uit het sociale domein en educatieve domein bij aan versterking van het onderwijs aan de Hogeschool zelf. Studentenwelzijnsadviseur en onderzoeker Suzanne Melfor en programmaleider kwantitatieve onderzoeksmethoden Mariska Okkinga leggen de vraag op tafel: “Hoe denken jullie over de verbinding tussen onderwijs en onderzoek?” Hanneke en Wijnand spreken met de onderzoekers over de spanning die bestaat tussen onderzoek en onderwijs, waar onderwijs snel handelen en innovaties verlangt, vraagt onderzoek juist om vertraging, om goed onderbouwde veranderingen in te kunnen zetten en te monitoren.
In een afsluitend panelgesprek waarin gezocht wordt naar de sleutelrol van professionals voor een vitale gemeenschap geeft Wijnand aan dat het draait om “verbinding met de student, verbinding met de stad en verbinding met elkaar”.
Hanneke bedankt iedereen voor alle verhalen en tafelgesprekken. Ze is geroerd door de manier waarop het kenniscentrum te werk gaat “Zo krachtig, optimistisch en kansrijk, echt bewonderenswaardig”.
Bedankt, Hanneke en Wijnand we stappen graag met jullie in de belevingswereld van de ander!
Een impressie
van de middagFoto's Floortje van Ree