Menu
    English

    Nieuw lesmateriaal leert de dementie-professional denken in mogelijkheden

    Casemanagement dementie; denken in mogelijkheden

    29 april 2021

    In de geactualiseerde Zorgstandaard Dementie 2020 zijn 25 aanbevelingen uitgewerkt voor goede dementiezorg. In het ZonMw-project ‘Casemanagement dementie’ zijn vier lesmodules en een toolbox ontwikkeld die aansluiten bij deze aanbevelingen. Dit lesmateriaal is ontwikkeld voor docenten en/of casemanagers dementie. Het leert hen om het denken in mogelijkheden, voor mensen met dementie en hun naasten, te stimuleren.

    Twee belangrijke thema’s door alle modules heen zijn het inzetten van creatieve technieken en de aandacht voor zowel oudere als jonge mensen met dementie. De modules sluiten aan bij pro-actieve zorgplanning door de casemanager, liefst vanaf het begin rondom de diagnose, maar ook steeds herhaald gedurende het dementieproces, omdat mogelijkheden -en daarmee behoeften en wensen- veranderen.

    Lesmateriaal

    Er zijn vier lesmodules en een toolbox ontwikkeld voor docenten die casemanagers opleiden of nascholen:

    1. Creatief achterhalen van behoeften en wensen. In de Zorgstandaard spreekt men bij diagnostiek over het in kaart brengen van de gevolgen van dementie voor het dagelijks leven. Wij maken de stap naar het in kaart brengen van behoeften en wensen, en geven concrete handvatten hoe dat te doen.
    2. Coachen bij doelen stellen en actieplannen maken. Deze module behandelt de stappen om tot invulling van die behoeften te komen ondanks beperkingen (doelen stellen en actieplannen maken), met name gericht op het omgaan met de gevolgen van dementie, en zinvolle activiteiten. 
    3. Multidisciplinair zoeken naar mogelijkheden. Hierbij gaat het om het gezamenlijk bespreken van de behoeften, wensen, doelen van een persoon met dementie en naaste in een multidisciplinair team. In de projecten VitaDem en SPANkracht is de meerwaarde hiervan gebleken voor deze complexe zorgvragen, juist vanaf het begin, als er nog geen acute situatie is.
    4. Nut en noodzaak van activerende interventies. Deze module sluit aan bij aanbeveling 12. De module biedt ook hier concrete handvatten om dit vorm te geven. De casemanager kan zelf met de persoon met dementie en naaste iets ingang zetten. Of juist de expertise van andere disciplines inschakelen voor training op maat. 

    De modules 3 en 4 sluiten vooral aan op de rol van coördinator en aanspreekpunt binnen een multidisciplinair samenwerkingsverband. 

    Voor wie?

    • Voor docenten: een algemene inleiding met toolbox, vier lesmodules, vier bijbehorende PowerPoint-presentaties, casuïstiek, creatieve technieken en literatuur en beeldfragmenten.
    • Voor casemanagers dementie, maar ook andere professionals in de zorg voor mensen met dementie: vier inspiratieflitsen te gebruiken bij bijvoorbeeld intervisie over deze onderwerpen.
    • Voor managers van casemanagers dementie: vier inspiratieflitsen te gebruiken bij bijvoorbeeld intervisie over deze onderwerpen om aansluiting met de huidige praktijk te bespreken.