Door de vergrijzing en de toename van vacatures in de zorg, is het noodzakelijk om efficiënter en doelmatiger te werken. Dat vraagt om kennis en beheersing van processen in de zorg, informatie- en goederenstromen en kostenoptimalisatie en tegelijkertijd voldoen aan wensen van cliënten/patiënten. Ofwel: zorglogistiek.
Slimmer plannen en organiseren
Binnen het lesmateriaal is er aandacht voor onderwerpen als slimmer plannen en organiseren in de zorg. Hierbij wordt de zorgvraag van patiënten en cliënten centraal gesteld. De combinatie van kennismodules (gericht op theorie en begripsvorming) en realistische praktijkcasussen motiveert deelnemers van de cursus vanuit het zorgproces te denken. Zo krijgen zij een goed en volledig beeld van mogelijke oplossingen voor zorglogistieke problemen. Een voorbeeld van een zorglogistiek probleem vanuit het oogpunt van de patiënt is bijvoorbeeld het lang of onnodig moeten wachten op behandeling of een diagnose. De deelnemers leren om een zorgproces vanuit waardeperspectief van de patiënt te ontwikkelen. Zo kunnen zij bijdragen aan slimme en zinnige zorg in de eigen beroepssector.
Positieve reacties op lesmateriaal
Het ontwikkelde lesmateriaal is in verschillende pilots getest en geëvalueerd. De ervaringen van deelnemers aan de pilots zijn positief. Naast het lesmateriaal krijgen zij ook praktische tools waarmee zij in een paar kleine stappen het proces kunnen verbeteren, en die zij eenvoudig toe kunnen passen in de eigen praktijk. Zo heeft een deelnemer binnen haar afdeling een analyse uitgevoerd op het complete zorgproces. Hiermee kan zij in beeld brengen wat wel en wat geen waarde toevoegt voor de zorg van de patiënt.
Nieuw keuzevak voor studenten
Als spin-off van het project wordt het keuzevak ‘Slimmer Organiseren en Plannen in de zorg’ aangeboden voor studenten van het Instituut voor Gezondheidszorg van Hogeschool Rotterdam. In het keuzevak is naast de bestaande theorie en casussen uit de praktijk aandacht voor de actualiteit. Momenteel is dit met name de impact van COVID-19 op zorgprocessen en de specifieke beroepscontext van de studenten. Ook wordt het ontwikkelen van een minor voor dit thema overwogen.