Keuzegids hbo 2021: drie topopleidingen bij Hogeschool Rotterdam

08 oktober 2020

De Keuzegids hbo biedt informatie voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op een vervolgopleiding. Collegevoorzitter Ron Bormans ziet voordelen in de kwalitatieve informatie in de gids, maar de ranglijstjes van hogescholen en opleidingen mogen wat hem betreft verdwijnen: “Met een jaarlijks wijzigende systematiek zegt dat niet zoveel.”

Topopleidingen

Drie opleidingen van de hogeschool krijgen het predicaat 'Topopleiding' in de Keuzegids hbo 2021. Het betreft de Lerarenopleiding Aardrijkskunde, Industrieel Product Ontwerpen en de deeltijd Ad-opleiding Sales & Accountmanagement . De Keuzegids wijst de titel ‘Topopleiding’ toe aan opleidingen die relatief hoog scoren.

Scores niet vergelijkbaar

De rekenmethodiek die de Keuzegids hanteert voor de editie 2021 is anders dan die van afgelopen jaar, wat van invloed kan zijn op de scores van opleidingen. Verschillen met vorig jaar kunnen daardoor niet één-op-één als vooruitgang of achteruitgang worden geduid.

Het resultaat van studentenenquête NSE was altijd één van de pijlers waarop de score in de Keuzegids gebaseerd was. Omdat de meest recente NSE-gegevens verouderd zijn (2018), tellen de studentenoordelen dit jaar relatief minder zwaar mee in het eindoordeel. De mate van studiesucces telt nu zwaarder mee. Het expert-oordeel (accreditatie) weegt niet meer mee omdat de nieuwe systematiek geen verschillen meer oplevert tussen de opleidingen.

Collegevoorzitter Ron Bormans: “Het is natuurlijk leuk dat drie van onze opleidingen zich 'Topopleiding' mogen noemen. Maar eerlijk gezegd vind ik dat we nu echt moeten ophouden met die lijstjes; zeker nu elk jaar de systematiek noodgedwongen wijzigt. Maar ook het feit dat de basis van die lijstjes smal geworden is - de Keuzegids maakt gebruik van verouderde NSE-gegevens en het expert-oordeel is weggevallen – is reden kritisch te zijn op de lijstjes. Wat overigens losstaat van het feit dat de Keuzegids veel (kwalitatieve) informatie bevat die erg nuttig kan zijn voor een verantwoorde studiekeuze.”

Associate degree & bacheloropleidingen

Sinds vorig jaar zijn naast de bacheloropleidingen ook Associate degree-opleidingen opgenomen in de Keuzegids. In totaal zijn 58 bacheloropleidingen en 13 Ad-opleidingen van Hogeschool Rotterdam beoordeeld.

Over de Keuzegids

De Keuzegids hbo 2021 vergelijkt de kwaliteit van hbo-bacheloropleidingen en Ad-opleidingen in Nederland aan de hand van studenttevredenheid en studiesucces. Daarnaast geeft de Keuzegids inzicht in de arbeidsmarktperspectieven van opleidingen. De Keuzegids is een consumentengids voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op vervolgopleidingen; er is ook een Keuzegids Masters.