Ook onze hogeschool was van de partij, studenten van alle disciplines konden meedoen. De presentaties tijdens de finale lieten heel duidelijk zien hoe breed de development goals zijn en dat de toepassing ervan in het onderwijs oneindig zijn.
Onderwerpen kiezen waar studenten zelf aan willen werken
Fleur Pennings (Facility Management, HR) en teamgenoot Kay de Wit (Aviation, HvA) mochten, net als verschillende andere teams, nadenken over hoe hogescholen meer aandacht kunnen geven aan de Sustainable Development Goals in hun instelling. Fleur: “In ons team kwamen we er al snel achter dat we niet echt zicht hebben op welke kennis studenten precies hebben over de SDG’s en hoe je ermee kunt werken. Voor velen is het redelijk onbekend, een verkennend onderzoek dat we hielden bevestigt dat beeld. Wat er naar ons idee moet gebeuren is dat de school in gesprek gaat met studenten over hoe zij zelf voor zich zien wat ze met deze doelen willen en kunnen doen.”
Kay: “In ons actieplan raden we de Vereniging Hogescholen aan om ons onderzoek grootschalig uit te zetten onder studenten en om dan bijvoorbeeld Focusgroepen te organiseren over verschillende onderwerpen die uit het onderzoek komen, onderwerpen die studenten zelf aangeven interessant te vinden.” “Wij zijn de professionals van de toekomst”, zegt Fleur. “Wij moeten dit echt weten. Nieuwe ideeën om met Sustainable Development te gaan werken moeten vanuit onderwijs en onderzoek komen. Ik vind het dus belangrijk dat we er op school veel meer aandacht aan gaan besteden.”
Wat ze van de challenge vonden? Fleur: “Het was erg leuk om mee te maken. Het was ook spannend omdat we in zo’n korte tijd iets voor elkaar moesten krijgen en afspraken moesten maken met mensen van zo veel verschillende scholen en opleidingen. Maar we hebben ook enorm gelachen en vooral de contacten die ik nu heb met studenten uit het hele land en te zien hoe zij werken vind ik enorm waardevol.”
Kleding van gebruikte reddingsvesten
Dat vindt ook Emma Riley (International Business, HR, op de headerfoto in het midden), die in de finale met haar team de meeste stemmen kreeg van het publiek. In hun challenge werden ze uitgenodigd om voor Maker’s Unite helderheid te brengen in de doelstellingen die de onderneming wil bereiken. “Ze hadden een duidelijke vraag: hoe kunnen wij - uit maar liefst 170 indicatoren – die doelen selecteren die voor ons bedrijf het belangrijkst zijn en hoe kunnen we meten of we daaraan voldoen? Wij stelden voor hen een framework op van 25 doelstellingen, op de gebieden milieu, samenleving, klanten, werknemers en governance en hebben ook uitgezocht hoe ze die kunnen berekenen. In een dashboard zie je meteen of het doel in een bepaalde periode gehaald is of niet.”
Maker’s Unite is er voor nieuwkomers in ons land, veelal vluchtelingen, en het bedenkt creatieve toepassingen voor hergebruik van textiel. Ze bieden hen trainingen aan en een werkplek, wat uiteindelijk tot mooie producten leidt. Ze maken bijvoorbeeld kleding en gadgets van gebruikte reddingsvesten. Emma: “Bij de presentatie droeg ik een badge van oude reddingsvesten. De stof heeft duidelijk gebruikssporen. Dat vind ik mooi, want het brengt het verhaal tot leven dat daarachter schuilgaat. Een heel praktische invulling van de SDG’s.”
De winnaars van publieks- en juryaward met de jury van de SDG Challenge. Foto's via Soapbox
Lessen in circulair werken tijdens bedrijfsuitjes
Rosanne Strijker (Facility Management, HR) maakte deel uit van het team dat de challenge won. Zij wisten de jury, met deskundigen uit zowel de duurzaamheidsector als het onderwijs, te overtuigen met het praktische programma dat zij ontwierpen voor accountantsbureau SCAB. “SCAB werkt voor de bouwsector, en ze helpen de bedrijven voor wie ze werken, vooral in het MKB, meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Als het ergens belangrijk is dat er kennis is over duurzaamheid is het daar wel, want het is een enorm grote sector en verbeteringen hebben veel impact”, zegt Rosanne. “We zijn gegaan voor zo laagdrempelig mogelijk: de mensen op de werkvloer informeren over duurzaam en circulair werken. Zij zullen misschien niet meteen gaan lezen over nieuwe methoden en materialen maar ze willen natuurlijk wel graag weten hoe ze hun werk beter kunnen doen.
Daarom hebben we bedacht dat we educatievideo’s willen maken, die inspelen op emotie en intrinsieke motivatie, waarin bedrijven die al circulair werken vertellen hoe ze dat doen. Via een app kunnen de bouwvakkers meedoen aan een quiz, of ze kunnen QR-codes scannen om bij meer video’s te komen. Een ander idee is om sustainable tours te organiseren naar de bedrijven in de video’s. Bedrijven die zo’n transitie al gemaakt hebben zijn daar trots op en willen het graag laten zien, en de werknemers hebben een leuk teamuitje. De jury was enthousiast, vooral omdat SCAB dit makkelijk zou kunnen implementeren. En ik vind het tof dat wat wij bedacht hebben echt ergens aan gaat bijdragen!”
Praktische toepassing voorop
Voor hogescholen was dit de eerste SDG Challenge, voor universiteiten bestond deze al twee jaar. Het verschil met de challenge voor universiteiten is dat in de hbo-versie de teams multidisciplinair zijn en dat studenten van verschillende scholen in één team participeren. Door vanuit de verschillende disciplines naar een vraagstuk te kijken ontstaat een bredere kijk en een nabootsing van de beroepspraktijk. Het bedenken van direct praktisch toepasbare oplossingen staat voorop. Ook anders in de hbo-versie is dat er naast studenten ook een aantal docenten mee kon doen.
Geen theoretische concepten, maar leidende principes voor bedrijfsvoering
Isabel Sole Subirats (Rotterdam Business School, HR) was één van die docenten. Met haar team mocht ze voor fiets-service Swapfiets bedenken hoe ze een bepaald model van hun fietsen volledig circulair kunnen maken. “De oplossing zit hem vooral in het zadel”, aldus Isabel. “Door zadels te gaan gebruiken die van duurzaam materiaal zijn maken we de fiets al bijna volledig herbruikbaar, want het frame was dat sowieso al. De zadels die eraf gaan geven we aan kunstenaars om er wat leuks mee te doen, dus ook voor de afvalstroom hebben we een oplossing bedacht.”
Net als de studenten vond Isabel het erg leuk om mee te doen. “We sporen onze studenten altijd aan om mee te doen in dit soort challenges, ik vond het tijd om het zelf eens te ervaren. Ik heb nuttige contacten opgedaan, met SDG Nederland zelf bijvoorbeeld, en met hogeschool Avans, waarmee we plannen hebben gemaakt voor samenwerking. Door studenten concrete opdrachten aan te bieden gaan de SDG’s veel meer leven, je gaat zien dat het niet zomaar theoretische concepten zijn maar leidende principes op basis waarvan bedrijven belangrijke beslissingen nemen voor hun bedrijfsvoering. Om dat in onze curricula te verwerken is nog wel een klus, ik werk zelf bij een economische opleiding waarbij we er nu nog vooral alleen theoretisch mee werken, maar omdat er zo veel verschillende invalshoeken mogelijk zijn zie ik ook veel kansen.”
Over de SDG Challenge
De SDG Challenge for Applied Sciences wordt georganiseerd door Soapbox in samenwerking met Vereniging Hogescholen en SDG Nederland. In de eerste versie namen 10 hogescholen deel die vraagstukken kregen voorgelegd die een connectie hebben met de development goals, voor 10 bedrijven en organisaties in Nederland, waaronder Het Rode Kruis, Zeeman, JUSTDIGGIT en Swinkels Brouwerijen en voor de ‘movement’, de beweging van hogescholen en SDG-instanties zelf. Lees meer over de challenge, de deelnemende hogescholen en bedrijven op deze website.