Menu
    English

    Interviews: Informatievaardigheid

    Jaarverslag Mediatheek 2024

    Interview met een docent Communicatie

    over informatievaardigheid in het curriculum

    Hoe werk jij samen met Kennis & Informatie?

    Met name om de mediatheek en alles wat jullie doen in de het curriculum te verwerken van de opleiding Communicatie. O.a. de taak van de mediatheek, wat is de mediatheek, hoe kunnen studenten de mediatheek bereiken? En ook de verschillende trainingen die jullie aanbieden. Die zitten bij ons in de cursussen verwerkt.

    Wat is datgene in deze samenwerking dat voor jou het meest optimaal werkt? Wat vind je fijn hieraan?

    Ik heb over die vraag nagedacht en wat ik wel erg fijn is dat wij met name gezamenlijk contact hebben. Dat je een soort aanspreekpunt hebt. Want ook voor mij duidelijker zou kunnen is wat jullie allemaal doen. Maar ik weet dat als ik een vraag heb, dan stel ik hem aan jou en dan krijg ik duidelijk antwoord terug. En dan zijn er nog anderen binnen de mediatheek met wie ik wel eens contact heb, via e-mail bijvoorbeeld. Maar ik weet gewoon, bij een vraag, als ik echt iets wil weten, dan ga ik naar jou en dat vind ik heel fijn. En wat ik ook echt heel erg fijn vind, jullie werken heel duidelijk. Het is allemaal heel gestructureerd, overal staat een duidelijke uitleg en als ik nog vragen heb dan hebben jullie er altijd duidelijk antwoord op. Dat is wel heel erg prettig werken. 

    Welke impact zie jij hiervan in de ontwikkeling van jouw studenten?

    Wij gebruiken vanuit de mediatheek veel in onze lessen, met name de edubadges die jullie aanbieden. Voor nu nog vooral de badges van introductie mediatheek en training Literatuuronderzoek. Vorige periode heb ik toevallig introductie mediatheek gedaan. Zojuist in de les gezegd: Nu gaan jullie aan de slag met training literatuuronderzoek. En ik denk dat daar een hele grote waarde in zit die misschien nog niet alle opleidingen kennen, maar voor ons is die heel fijn. Desk Research is superbelangrijk, maar je hebt in het curriculum niet altijd tijd om dat heel uitvoerig aan te leren aan de studenten. Dus hoe fijn is het dat dit er al bestaat en dat wij het over de bühne kunnen gooien en kunnen zeggen: “Studenten, jullie moeten dit doen, de mediatheek heeft alles al klaargezet. Je kan de hele training volgen en die toets doen en dan je edubadge halen.” Dan kunnen wij ervan uitgaan dat ze het juiste niveau hebben zonder dat we daar nou veel meer extra tijd aan kwijt zijn. Ik denk dat dat heel erg fijn is. En je ziet ook dat ze weten nu door die training introductie mediatheek heel goed wat de mediatheek is. En nu is er altijd al de moeilijkere training. Die literatuuronderzoek. Sinds dit jaar hebben we hem ook echt in de beoordeling gestopt zodat ze hem met voldoende moeten betalen voor hun beoordeling van de hele opdracht. Want we vinden het belangrijk dat studenten goed deskresearch kunnen doen. Dat hebben ze bij elke opdracht nodig. Soms heel klein, soms heel groot. Dus je ziet wel dat ze daarin sprongen maken. 
    Onze stap is nog, jullie hebben ook nog méér edubadges, om die ook in het curriculum te verwerken. Maar dat is weer een volgende stap. Deze eerste twee zitten er in ieder geval goed in en ik denk dat dat wel heel prettig is. Het werkt en dat zien we terug bij de ontwikkeling van de studenten. 

    Hoe zou je deze samenwerking willen voortzetten en door ontwikkelen?

    Ja, dat is ook een goede vraag. Nou, willen voortzetten is eigenlijk wat we al een paar jaar doen. Dat we de mediatheek toetsen blijven inzetten. Jullie hebben vorig jaar een differentiatie gemaakt. Eerst een introductie tot de mediatheek, dan de training literatuuronderzoek, want die is best wel een stuk lastiger. Jullie hadden toen heel duidelijk aangegeven dat dit en dit verandert om deze en deze reden. Het is heel fijn dat je weet wat je aan elkaar hebt. En wat ik net ook al zei, jullie trainingen zijn voor ons heel waardevol in het onderwijs en dat willen we vooral blijven doorzetten.

    En ja, hoe zou je het kunnen ontwikkelen? Misschien een soort ideale situatie, maar dat is ook heel veel werk, om te kijken hoe zou je dat kunnen aanpakken, zodat je die training specifiek per opleiding hebt [Edubadges trainingen Tools, trainingen & webinars: Trainingen - Hogeschool Rotterdam, bel. red.]. Dat zou natuurlijk de ideale situatie zijn als studenten voorbeelden hebben, die specifiek in dit geval over de opleiding Communicatie gaan. Dat is misschien ook iets waar jullie zelf het liefst ook zouden willen. Jullie werken natuurlijk heel erg met die informatiebronnen per opleiding. Dan maak je het nóg meer waardevol voor de studenten. Dan zien ze misschien nóg meer: Wat heb ik hier nou aan. En ik geef jullie ze altijd mee: Als je bronnen zoekt bij het afstuderen bijvoorbeeld, ga naar de mediatheek. Want dat mag nog meer gedaan worden. Maar dat moet je blijven promoten denk ik.