Docent
Lerarenopleding BiologieHoe werk jij samen met Kennis & Informatie?
Door in gesprek te gaan met jou, onze contactpersoon van de K&I voor het instituut voor Lerarenopleidingen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we snel elkaar weten te vinden als er vragen zijn vanuit de opleiding en ook andersom. We worden ook actief betrokken bij ideeën en concrete acties waarin aandacht is voor aanvullingen en verbeteringen van de huidige informatievoorziening. Het gaat hier om bijvoorbeeld meedenken bij het selecteren van nieuwe bronnen, het geven van literatuuronderzoek trainingen voor derdejaars studenten, of om de toegang tot online materiaal specifiek voor het onderwijs domein te blijven verbeteren. We nemen bijvoorbeeld nu deel aan een pilot om te experimenteren met een online methode. Een goede informatievoorziening is belangrijk voor ons als docenten en ook voor onze studenten.
Wat vind je prettig aan deze samenwerking?
De relatie die is opgebouwd met jou als contactpersoon van de mediatheek vind ik fijn. Door deze korte lijnen weet je elkaar te vinden. Je hebt een vast aanspreekpunt als docent. Dit is belangrijk omdat je als docent vaak geen tijd hebt om tijd te besteden aan de onderwerpen die boven zijn genoemd. Je proactieve benadering in de samenwerking met de opleiding is belangrijk.
Welke impact zie je hiervan in de ontwikkeling van jouw studenten en voor jou als docent?
Dat je toegang tot de informatie die relevant is voor studenten goed is geregeld. Want dan kunnen docenten en studenten deze toepassen in de lessen. Dat we hierop worden geattendeerd en een actief rol ook hierin krijgen. Dat vanuit de mediatheek steeds hier aandacht voor is. Dat is belangrijk en waardevol voor docenten en studenten.
Hoe zou je deze samenwerking willen voortzetten?
Eigenlijk doorgaan op deze manier. Dat in overleg met jou, docenten en studenten makkelijk bij de informatie die ze nodig hebben kunnen komen, uitleg krijgen als het nodig is en bij betrokken blijven bij nieuwe ontwikkelingen. We hopen dat de pilot kan worden uitgebreid naar andere methodes. Wat instructies betreft voor derdejaars: vakdidactiek hebben we deze instructies over literatuur zoeken en vinden in overleg met jou steeds aangepast aan de wensen van de studenten en docenten. Dat doen we nog steeds en het werkt goed. Voor eerstejaars ben ik nog op zoek naar een manier om deze studenten beter kennis te laten maken met nieuwe bronnen. We hebben nu het idee besproken om een opdracht bij een cursus over het gebruik van bronnen of vinden van de juiste (online) informatie in de mediatheek te laten plaats vinden. Dan laten we studenten in de fysieke mediatheek zoeken naar relevante fysieke en online bronnen gekoppeld aan een opdracht. Even kijken nog hoe deze ‘hybride aanpak’ gaat werken.
Hoe zouden we in de toekomst nog beter kunnen samenwerken hierin?
Wat betreft open leermaterialen, als docenten delen we vaak materiaal maar alleen binnen eigen vakgroep. De optie om open leermaterialen in de les te gebruiken en vervolgens dit materiaal eventueel aan te passen en vervolgens weer open delen is een interessante optie. Daar had ik niet eerder aan gedacht, wellicht kunnen we later, ergens volgend jaar, hier iets mee gaan doen.