Menu
    English

    Minder CO2-uitstoot in Rotterdam dankzij tuktuks en bakfietsen

    Studenten doen onderzoek naar duurzame bevoorrading mkb

    11 december 2019

    “En, hoe fietst ‘ie”, vraagt Dionysios Tsiras aan Martijn van de Lavoir, die op een grote elektrische bakfiets zit. “Op gang komen is best pittig, maar daarna gaat het wel”, luidt het antwoord van de vierdejaarsstudent Logistics Management. Zijn coördinator begint te lachen. “Wacht maar tot je op de Meent bent, dan ga je het vanzelf voelen in je benen. Je hebt 360 kilo bij je, haha.”

    De sfeer zit er goed in op het terrein van GroenCollect op de Keileweg, waar studenten van Hogeschool Rotterdam bakfietsen en tuktuks aan het laden zijn met drank. De voertuigen zijn van samenwerkingspartner DOCKR, gespecialiseerd in zero emissie stadslogistiek. Aan de dozen te zien gaat het niet om de goedkoopste alcoholische versnaperingen; Moët, Don Pérignon en Belvedere Wodka. De bestemming: verschillende klanten in de binnenstad van Rotterdam, die een contract hebben met Nedcargo, gespecialiseerd in logistiek van voeding, drank en retail.

    Stadslogistiek is niet de corebusiness van het bedrijf, dat vooral grote bestellingen aflevert. In slechts 5 procent van de gevallen gaat het om kleine verzendingen. En juist dat deel is heel belangrijk voor de Rotterdamse binnenstad, waar veel kleinere ondernemingen zitten. Zonde om daar met grote vrachtwagens naartoe te rijden, terwijl het ook veel kleinschaliger kan.

    Juist om die reden is Ewoud Moolenburgh drie jaar geleden begonnen met het project HR Cargo waarbij studenten van de hogeschool oplossingen bedenken voor dit vraagstuk. Dankzij dit project rijden elektrische voertuigjes af en aan naar de binnenstad, zodat er minder grote ronkende vrachtwagens het straatbeeld vullen. Tijdens de pilot van vorig jaar werden 350 vrachtwagenkilometers bespaard, wat neerkomt op 279 kilogram minder CO2-uitstoot. Mede vanwege dat succes heeft de pilot dit studiejaar een vervolg gekregen.

    Minder opstoppingen

    Ewoud, docent Logistics Management: “Omdat stadslogistiek maar een klein deel van de business van Nedcargo is, zoeken zij partijen om hierin te innoveren. Door samen te werken kunnen onze studenten onderzoeken wat de beste oplossingen zijn. Tijdens de pilot bleek al dat onze manier van leveren goedkoper is. Maar dat is niet eens het belangrijkste punt. Ook vrachtwagenchauffeurs zeggen dat het veel handiger is om bakfietsen en tuktuks naar het stadscentrum te laten rijden. Met vrachtwagens zorgen ze vaak voor opstoppingen en milieuvervuiling.”

    In de vroege ochtend rijdt een Nedcargo-vrachtwagen vanuit de hoofdvestiging in Waddinxveen naar de hub aan de Keileweg, waar de goederen worden overgeladen in de elektrische voertuigjes. De studenten van de minor ‘Distributie in en rond Rotterdam’ rijden een paar keer per dag op en neer naar de stad om alle bestellingen af te leveren. Dankzij samenwerkingspartner RoutiGo kunnen de studenten op een mobiel apparaat hun route plannen en volgen. Het zijn leerzame ritjes, zegt student Erwin Pols. “We leren tijdens colleges en uit boeken van alles over duurzaamheid, maar dankzij HR Cargo ondervinden we in de praktijk wat de kansen en problemen zijn.”

    De opdracht van de studenten is onderzoeken of het haalbaar is om deze manier van distributie verder uit te breiden over de stad. Lukt het om meerdere bedrijven aan te sluiten? Kan er gebruik worden gemaakt van grotere voertuigen? Kunnen de volumes omhoog? “Dat is input voor de toekomst”, aldus Erwin. “Het lijkt me geweldig om over vijf of tien jaar door de stad te lopen en alleen maar dit soort elektrische bevoorradingsvoertuigen te zien rondrijden. Met zo’n tuktuk is het heel gemakkelijk om de Lijnbaan op te draaien. Met een vrachtwagen is dat onmogelijk.” Hij knikt naar de weg waar een vrachtwagen van een ander bedrijf al tien minuten met een draaiende motor staat. “Dan zijn we ook af van die herrie én de CO-uitstoot.”

    Zijn studiegenoot Martijn vindt het prachtig om op dit gebied te pionieren. “Het is mooi dat wij als een van de eersten hiermee bezig zijn. Daar zal ik met trots op terugkijken als in 2030 volgens de doelstelling van de gemeente emissieloos wordt gereden.” Al weet hij inmiddels dat er tot die tijd nog veel moet gebeuren. Tijdens zijn ritjes stuit hij regelmatig op een nieuw vraagstuk. “Zie je hoe breed deze bakfiets is? Op sommige fietspaden kan er niemand meer langs. Dus moet er goed nagedacht worden over de infrastructuur en de verkeersveiligheid. Zeker als er steeds meer van dit soort elektrische wagentjes op de weg komen.”

    Onderzoek

    Dionysios kijkt op zijn horloge. Het is voor de studenten de hoogste tijd om richting het centrum te vertrekken. “Als er iets is, altijd bellen”, roept hij ze na. HR Cargo is voor de coördinator zijn afstudeerproject. “Ik onderzoek het effect van de huidige manier van leveren met vrachtwagens die van Waddinxveen direct naar het centrum van Rotterdam rijden en het effect van onze manier van bevoorraden. Daarbij komt alles aan bod: de duur van de rittijden, planning, beladingsgraad, klanttevredenheid, noem maar op. Het mooist vind ik dat klanten heel enthousiast reageren op ons project. Ze zien dat het gebruik van een tuktuk of bakfiets veel beter werkt. Alleen al het zoeken naar een parkeerplek scheelt heel veel tijd. Een vrachtwagen is in totaal 20 minuten bezig en wij 5.”

    Voordat hij als afstudeerder aan HR Cargo begon, stond duurzaamheid niet bovenaan zijn prioriteitenlijst. Maar dat is volledig veranderd. “Dankzij meneer Moolenburgh heb ik de kans gekregen me vol op dit onderwerp te storten. En dat doe ik heel graag. Hier krijg je vanzelf een trots gevoel, omdat je bezig bent met een betere toekomst voor de stad. Tien jaar geleden had ik nóóit gedacht aan elektrische voertuigen die vrachtwagens zouden kunnen vervangen. Maar de technologie en informatiesystemen ontwikkelen zich zó ontzettend snel dat het kan. Heel tof om te zien. Ik weet zeker dat deze manier van logistiek gaat werken. Zodra ik ben afgestudeerd, wil ik dan ook dolgraag aan dit project verbonden blijven.”

    “Geen ronkende vrachtwagens voor de deur”

    Onderzoek doen naar duurzame oplossingen is voor bedrijven vaak een kostbare onderneming. Daarom is Nedcargo blij met de samenwerking met Hogeschool Rotterdam. “Het is voor ons een laagdrempelige manier om te kijken hoe we bedrijven in de stad kunnen bevoorraden zonder vrachtwagens te gebruiken”, aldus Kirsten Silvius, die het project vanuit het logistieke bedrijf begeleidt. “Op deze manier komen we dankzij de studenten steeds meer te weten over de haken en ogen aan laden en lossen in het centrum van de stad. Verder krijgen we meer informatie over onze klanten. Zo geven ze aan dat ze het niet erg vinden als hun levering in twee delen wordt bezorgd, omdat de elektrische voertuigen geen grote ladingen aankunnen. Het belangrijkste voor de ondernemers is dat er geen ronkende vrachtwagen voor hun deur staat en dat het lossen snel gebeurt. Voor ons een ideale manier om ons voor te bereiden op de toekomst.”