Integriteit komt nóg hoger op de agenda te staan

25 juni 2019

Wijnand van den Brink pakt een stok kaarten van zijn bureau. Niet om een potje te klaverjassen met Peter van der Made, die aan tafel zit in de kamer van het lid van het College van Bestuur. Nee, hij geeft een voorbeeld van hoe belangrijk het is om met elkaar in gesprek te zijn over integriteit.

Want het spel bestaat niet uit azen, boeren en jokers, maar uit kaarten met daarop integriteitsvragen. Voorbeeld: Je hebt privé een feestje en je gebruikt de laptop van de hogeschool om muziek te draaien, is dat integer? Of: Je gaat samen met een collega naar een congres in het buitenland en je collega declareert wel erg ruim, spreek je hem of haar daar op aan? En: Een student dringt aan op een hoger cijfer, hoe ga je daarmee om?

Bewustwording

“Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Het is geen rood of groen”, zegt Wijnand. “Het gaat erom dat we hierover met elkaar in gesprek zijn. Wat kan wel, wat kan niet? Soms pakken we met de directeuren een paar kaarten en bespreken we die. Door het erover te hebben, merk ik dat mensen zich er steeds meer van bewust zijn dat integriteit een heel belangrijk thema is. Voor mensen die al wat langer op Hogeschool Rotterdam werken is het een vanzelfsprekendheid, maar wat houdt het in voor de mensen die nieuw zijn?”

Dat is exact de aanleiding om het programma Integriteit hoog op de agenda te krijgen. Wijnand: “We gaan er nu zomaar vanuit dat mensen weten wat de normen en waarden zijn binnen Hogeschool Rotterdam. Maar is dat wel zo? Staan ze bij iedereen op het netvlies? Uit de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) bleek dat zo te zijn. Dat willen we, zeker gezien de jaarlijkse grote instroom van nieuwe collega’s en studenten, graag zo houden. Ook nieuwe ontwikkelingen zorgen voor andere inzichten. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met een ethisch vraagstuk als big data?”

Nieuwe studenten

Dus wil Peter het met zijn stuurgroep en programmateam voor elkaar krijgen dat het thema integriteit vaker ter sprake komt. Het is een erg breed onderwerp, dus komt het op alle manieren terug. “Stel dat een directeur op sollicitatiegesprek komt. Dan kan een belangrijke vraag zijn of hij een nevenfunctie kan bekleden. Ook kunnen we tijdens de introductieweek met nieuwe studenten in gesprek over dit onderwerp. Op die manier komt integriteit steeds vaker aan bod en komen de normen en waarden in ons DNA te zitten. Bij iedereen.”

Er lopen talloze projecten binnen de hogeschool die een raakvlak hebben met integriteit. Denk aan het rookbeleid, de gedragscodes en het professionaliseringsbeleid. Waarom komt er dan ook nog een apart programma Integriteit? “Het gaat om bewustwording”, zegt Wijnand. “We hebben het gevoel dat we in een veilige omgeving studeren en werken. Maar is dat voor iedereen zo? Het antwoord op die vraag kunnen we alleen geven als we daar met elkaar over praten.” Peter vult aan: “We gaan toe naar een decentrale organisatie. Maar we willen wel behouden wat ons bindt: normen en waarden die voor iedereen hetzelfde zijn.”

Het lastige is dat die niet in beton zitten gegoten. Het programma Integriteit zal dan ook nooit ‘af’ zijn. Peter: “Onze normen en waarden veranderen continu. Vroeger was het heel normaal dat een docent voor de klas mocht roken. Nu is dat niet integer, punt. Dus moeten we met elkaar blijven praten over wat wij als hogeschool normaal gedrag vinden.”

Contact

Wil je meer informatie over het programma Integriteit? Je kunt ook contact opnemen met jouw vertrouwenspersoon of met de projectgroep via Peter van der Made: p.h.f.van.der.made@hr.nl