Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE), het landelijke onderzoek waarin jaarlijks tienduizenden studenten hun mening geven over hun studie.
Onze opleidingen scoren met name hoog op onderwijsgerelateerde onderwerpen als inhoud van de opleiding, algemene vaardigheden, toetsing en de docenten. Studenten van Hogeschool Rotterdam zijn in vergelijking met NSE 2018 substantieel meer tevreden over de geboden studiebegeleiding.
Ondanks dat de tevredenheid over de opleiding in het algemeen, ons zogenoemde 'ankerpunt', is gedaald, met 0,12 naar 3,61, ligt het hoger dan de gemiddelde tevredenheid van studenten van de andere grote Randstadhogescholen, de hogescholen waar we ons steeds mee vergelijken. De tevredenheid van onze studenten is bovendien duidelijk minder gedaald dan gemiddeld bij alle andere hogescholen in Nederland.
Bestuursvoorzitter Ron Bormans: "Ik beschouw de uitslag van deze NSE als een groot compliment voor onze mensen. Hoe studenten over ons onderwijs denken is erg belangrijk. Het doet ons heel goed om te zien dat de inspanningen van onze docenten, studiebegeleiders en andere collega’s niet onopgemerkt gebleven zijn bij onze studenten. Er is veel werk verzet om het onderwijs online te kunnen laten doorgaan én om goed in verbinding te blijven met onze studenten. De inhoud van het onderwijs en vooral de begeleiding die studenten gekregen hebben, krijgen een hogere waardering dan in vergelijkingsjaar 2018 en springen eruit qua positieve waardering. Heel goed als je bedenkt dat dat voornamelijk via de computer verlopen is. Daarbij zijn extra opvallend de verbeteringen die zijn gerealiseerd bij onze onderwijsinstituten CMI (Communicatie, Media en Informatietechnologie), IvG (Instituut voor Gezondheidszorg), RBS (Rotterdam Business School) en RMI (Rotterdam Mainport Institute)”.
Fysiek onderwijs komend studiejaar weer de norm
Over de studiefaciliteiten en de sfeer zijn de studenten van onze hogeschool, net als bij alle andere hogescholen, minder tevreden dan in 2018. “Dat is, gezien het moeilijke jaar dat we achter de rug hebben, ook begrijpelijk. Naar mijn idee weerspiegelen deze cijfers de situatie van het afgelopen studiejaar goed. Het aanwezig kunnen zijn op school en daar gebruik kunnen maken van de faciliteiten, dat hebben studenten zichtbaar gemist. Daarnaast begrijp ik goed dat de dynamiek in de klas en in de informele momenten op school toch een andere beleving geven dan onderwijs in een Teams- of Zoomomgeving. Daarom is vanaf september onderwijs op locatie weer de norm, zodat we elkaar zoveel mogelijk weer treffen in het echt” aldus Bormans.
Betrokkenheid en gelijke behandeling
Betrokkenheid en contact zijn voor studenten belangrijke onderwerpen. Ze waarderen de betrokkenheid en het contact op onze hogeschool als goed: 3.8 (op een vijfpuntsschaal). Ook de mate waarin studenten zich gelijk behandeld voelen, scoort positief (3.8). Studenten geven aan dat er op de hogeschool een veilig klimaat is waarin iedereen zijn mening durft te geven.
Bormans: “Het is heel fijn en erg belangrijk dat studenten zich gemiddeld genomen veilig voelen. Uiteraard is elke situatie waarin iemand zich niet veilig voelt of niet gelijk behandeld voelt, er één teveel. We zijn alert als we signalen van onveiligheid ontvangen. Maar gemiddeld genomen zijn we klaarblijkelijk in staat dat veilige werk- en studieklimaat te creëren, waarin gelijke behandeling de norm is. Heel belangrijk en iets om te koesteren, om door te zetten en blijvend ons best voor te doen!”
Resultaten Hogeschool Rotterdam
In de grafiek hieronder zijn de resultaten op de NSE 2021 van Hogeschool Rotterdam weergegeven en vergeleken met de resultaten van de grote randstadhogescholen en hogescholen in Nederland. Aan de rechterkant wordt NSE 2021 vergeleken met NSE 2018.
Figuur: Algemene oordelen (en themascore ‘Betrokkenheid en contact’) voor Hogeschool Rotterdam, de grote Randstadhogescholen en hogescholen in heel Nederland, gemeten op een vijfpuntsschaal.
Over de Nationale Studenten Enquête
Van 20 januari tot 14 maart 2021 is de Nationale Studenten Enquête (NSE) afgenomen, het landelijke onderzoek waarin jaarlijks tienduizenden studenten hun mening geven over hun studie. Studenttevredenheid is een belangrijke pijler in de kwaliteitszorg van ons onderwijs en levert waardevolle informatie in de voorlichting aan studiekiezers.
De NSE valt onder verantwoordelijkheid van Stichting Studiekeuze123, een initiatief van de Vereniging Hogescholen, NRTO, VSNU en de studentenorganisaties LSVb en ISO, en vertegenwoordigt daarmee het gehele hoger onderwijs.
Dit jaar heeft 32,2% van de studenten van Hogeschool Rotterdam de NSE ingevuld, iets onder het gestelde doel van 33%.
In 2019 en 2020 is er geen NSE afgenomen, in die tijd is er een geheel nieuwe vragenlijst ontwikkeld. De resultaten van 2021 kunnen daarom alleen vergeleken worden met het ankerpunt studenttevredenheid en een aantal algemene vragen uit de NSE 2018.