In de oorspronkelijke plannen viel campus Kralingse Zoom buiten de geplande zero-emissiezone. Reden tot bezwaar, aangezien duurzaamheid een belangrijke prioriteit is voor Hogeschool Rotterdam en verduurzamen van de inkomende goederenstroom een essentieel onderdeel is van deze ambitie. Binnen het project City Logistics Living Lab hebben de studenten van de master International Supply Chain Management, onderzoekers, bedrijven en beleidsmakers onderzocht hoe grote organisaties zoals Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit hun inkomende goederenstroom op een duurzamere manier kunnen uitvoeren. Met als gewenst resultaat: minder emissies, minder verkeersdrukte en een verbeterde leefbaarheid voor zowel de campus als de omliggende omgeving.
De toevoeging van de campus aan de zero-emissiezone is een belangrijke stap, vooral nu Rotterdam zich voorbereidt op de implementatie van de zone in 2025, waarbij alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in de stad uitstootvrij moeten zijn. Voor bepaalde (eerder aangeschafte) bestelbusjes of vrachtwagens is er tot 2030 nog een overgangsregeling van kracht in deze zone. Als onderdeel van deze uitbreiding zullen ook dieselvoertuigen niet langer welkom zijn op campus Kralingse Zoom zodra de zone van kracht wordt.
Naast het bevorderen van schoner vervoer hebben de studenten ook onderzocht hoe het aantal voertuigen dat dagelijks de campus bezoekt, kan worden verminderd. Beide onderwijsinstellingen hebben concrete adviezen ontvangen om deze verduurzaming in de praktijk te brengen.
Zowel Hogeschool Rotterdam als de Erasmus Universiteit streven naar een schone, duurzame en leefbare campus voor studenten en medewerkers. De uitbreiding naar de zero-emissiezone past dan ook perfect binnen deze ambitie.
Als convenantpartner van Gemeente Rotterdam levert Hogeschool Rotterdam belangrijke input voor het beleid en ondersteunt dit door studenten in te zetten op deze en andere actuele vraagstukken.
Wil je meer weten, neem dan contact op met projectleider Ewoud Moolenburgh.