Menu
    English

    Studentenwelzijn: “Zonder hadden we dit jaar veel minder studenten kunnen helpen”

    Hoe besteedt Hogeschool Rotterdam het geld uit de kwaliteitsafspraken?

    21 december 2021

    "Zeker weten", zeggen Menno Siljee en Ivar Janssen van Studentenwelzijn, "Het extra budget dat beschikbaar kwam door de kwaliteitsafspraken heeft ervoor gezorgd dat we in deze tijd meer mensen bereikt hebben en sneller hulp konden bieden." Lees hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen en voor welke ondersteuning studenten bij deze afdeling terecht kunnen.

    De twee zijn tevreden over hoe de afdeling het afgelopen jaar heeft gedraaid. Er zou minder mogelijk zijn geweest zonder de kwaliteitsgelden. Wat hebben studenten daarvan kunnen merken?

    "Op een drietal punten hebben we dit jaar meters kunnen maken", stelt Menno Siljee, die sinds iets langer dan een jaar leidinggevende is van Studentenwelzijn. "We zijn beter zichtbaar geworden door een verbeterde, meer klantvriendelijke inrichting van de pagina Hulp bij Studie op ons intranet Hint. Daarnaast hebben we met succes ingezet op online workshops en konden er meer studenten geadviseerd worden door een decaan."

    Toegenomen behoefte aan ondersteuning

    "Studenten weten ons beter te vinden dan voor corona", geeft Ivar Janssen aan. Janssen is coördinator van de studentenwelzijnsadviseurs en coördineert samen met Siljee en Julia Homoet de activiteiten die de afdeling aanbiedt. "Er was op de hogeschool al een ruim aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden voor studenten maar door corona hebben we de behoefte aan ondersteuning rondom het studeren wel zien groeien."

    Siljee: "Een goede zet is geweest om het aanbod vanuit de diensten bij elkaar te brengen, in de afdeling Studentenwelzijn en op Hint onder de noemer Hulp bij Studie. Daarvoor was er weinig afstemming in het aanbod. Bij de afdeling Studentenwelzijn kun je aankloppen als je hulp nodig hebt bij je studie, bij onderwerpen waarvoor je niet direct terecht kunt bij je opleiding. Daarbij kun je denken aan een steuntje in de rug om beter te kunnen studeren, bijvoorbeeld door een verwijzing naar de online zelfhulpmodules die we aanbieden, maar je kunt ook wat intensiever met een thema aan de slag in een workshop, of een gesprek met een decaan als je er zelf niet uitkomt. Ook kun je een peercoach krijgen, een ouderejaars met zelfde ervaringen die je op weg helpt bij je studie.

    We zijn nu goed te vinden op Hint, met een aantrekkelijke vormgeving en meer gebruikersgemak. Door die betere vindbaarheid kun je nu bij wijze van spreken als je op zaterdagavond hulp nodig hebt al een eerste stap zetten in de richting van een oplossing voor je probleem."

    Veel coronagerelateerde ondersteuningsvragen

    "Door corona is er vaker een beroep op ons gedaan. Onze pagina's zijn duidelijk vaker bezocht dit jaar en er was veel meer behoefte aan gesprekken met een decaan. Ook hebben meer studenten dan anders meegedaan aan onze workshops." Janssen licht toe: "Studenten bleken in deze tijd veel met dezelfde onderwerpen te worstelen. Zo gaven veel studenten aan moeite te hebben met het online volgen van onderwijs. Dat was echt wennen voor ze. Daarnaast vonden ze het moeilijk om alleen te studeren en hun medestudenten niet te kunnen ontmoeten. We hebben daarop ingespeeld door een activiteiten te organiseren als het ochtendritueel, waarin studenten met welzijnsadviseurs samen de studiedag goed van start gaan."

    "Door extra budget uit de kwaliteitsafspraken hebben we meer maatwerk kunnen bieden"


    "Met de workshops die we organiseerden speelden we ook in op het online leren en ontmoeten. De workshops gingen over 'hoe kom ik corona door' tot beter leren plannen, effectief studeren. Alleen al in periode 3 en 4 verzorgden we in totaal 47 workshops, waar 1.100 studenten aan meededen. Een aantal van die workshops was voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld mantelzorgers, statushouders en studerende ouders. Voor hen is het vooral fijn dat ze kunnen sparren met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten. Daarbij zijn ook altijd peercoaches aanwezig, die in dezelfde situatie hebben gezeten en die kunnen vertellen hoe zij het aangepakt hebben. Hun functie als rolmodel is de grootste meerwaarde in deze workshops."

    Siljee: "Het kunnen aanbieden van workshops voor doelgroepen heeft zeker te maken met extra budget. Daardoor hebben we meer maatwerk kunnen bieden, anders confectie. De workshops gaan van onze eigen begroting, terwijl de keuzevakken, die we ook aanbieden, door de instituten betaald worden: zij zijn daarbij immers afnemers van een product. Nu we merkten dat de nood hoog was, was het toch heel fijn dat we snel hulp konden bieden met workshops en dat studenten snel bij een decaan terecht konden."

    Het team van Studentenwelzijn, met derde van Links Ivar Janssen en eerste van rechts Menno Siljee (beide op de achterste rij) Lees verder onder de foto.  (foto: Studentenwelzijn)

    10.000 gesprekken

    "Ook bij de decanen zagen we de afgelopen tijd een aantal veelvoorkomende onderwerpen: studenten ervaarden psychische klachten door eenzaamheid of niet kunnen omgaan met de coronasituatie. Velen kwamen in financiële problemen doordat ze hun bijbaan kwijtraakten. Ook het niet kunnen vinden van een stage was een terugkerend probleem. In totaal hebben de decanen gesproken met bijna 6.500 studenten, in totaal bijna 10.000 gesprekken. Door de kwaliteitsgelden hebben we extra mensen kunnen aannemen. Twee decanen en elf peercoaches, die door hun rolmodelfunctie heel veel kunnen betekenen. Van het budget dat we daarnaast nog vanwege de pandemie van het ministerie krijgen zijn er twee decanen en een extra studentenwelzijnsadviseur bijgekomen", zegt Siljee.

    Heeft de pandemie ook nog voordelen gebracht?

    Janssen: "Jazeker. Het aanbieden van digitale workshops is goed gevallen. We hebben gemerkt dat dat laagdrempeliger is. Studenten kunnen vanaf elke plek makkelijk inloggen en soms redelijk anoniem blijven. Bij fysieke workshops moet je toch naar een locatie komen, wat een drempel kan zijn in tijd en wat je ook moet durven – toegeven dat je ergens mee zit kan lastig zijn. Fysieke workshops moesten we weleens cancelen vanwege afzeggingen. Dit jaar hebben we maar één workshop niet laten doorgaan vanwege te weinig deelnemers. Dus met dat digitale aanbod gaan we zeker door."

    Aansluiten bij de behoeften van studenten

    Ook de decaangesprekken vinden, als de student het wil, online plaats. "Online gesprekken zijn efficiënt, daardoor kunnen meer mensen met een decaan spreken, maar een offline gesprek heeft vaak wel de voorkeur", geeft Siljee aan en voegt daar aan toe: "Het allerbelangrijkste is aan te kunnen sluiten op wat studenten nodig hebben. Daarom hebben we een aantal terugkoppelmomenten ('pizzasessies') gehad met studenten, waarbij ze bij ons aangaven hoe wij hen beter kunnen helpen. Ook die momenten houden we erin. Studenten krijgen ook het verzoek om een vragenlijst in te vullen over hun ervaring bij de decaan en dit ook te beoordelen: in het vierde kwartaal was de gemiddelde waardering een 8,5. En verder blijven we werken aan onze zichtbaarheid bij studenten, dan kunnen we preventief werken: als studenten geholpen zijn met een workshop effectief studeren verkleinen we hopelijk de kans dat ze vastlopen."

    Wat zijn de kwaliteitsafspraken?

    Door het afschaffen van de basisbeurs en de invoering van het leenstelsel in 2015 is geld beschikbaar gekomen om te investeren in het onderwijs. Sinds 2018 ontvangen hogescholen en universiteiten dit geld in de vorm van een voorschot, de middelen moeten de instellingen inzetten voor zichtbare verbetering van de onderwijskwaliteit. De thema's waarin geïnvesteerd kan worden zijn landelijk bepaald. Elke hogeschool  legt vast in zogenoemde kwaliteitsafspraken waar het voorschot in geïnvesteerd wordt. Wij kiezen ervoor om de studievoorschotmiddelen te besteden aan vijf van de zes landelijk vastgestelde thema's: Intensiever en kleinschalig onderwijs, Verdere professionalisering van docenten, Studiesucces, Onderwijsfaciliteiten, en Meer en betere begeleiding van studenten. Lees meer op deze pagina.