Studentenwelzijnsmonitor: hoe gaat het met Hogeschool Rotterdam-studenten?

27 mei 2024

Hoe is het gesteld met het fysieke en mentale welzijn van studenten van Hogeschool Rotterdam? De Studentenwelzijnsmonitor - die tot en met 2 juni kan worden ingevuld - brengt in kaart hoe zij zich voelen én welke thema’s er leven. Waarom is dit onderzoek belangrijk en wat wordt er met de resultaten gedaan? Senior Beleidsadviseur Studentenwelzijn Serge Feldmann en studentendecaan Samantha Pedrosa da Silva van het Team Studentenwelzijn leggen het uit.

Over welke thema’s in je leven maak jij je zorgen? En waar ben jij het meest dankbaar voor? Dit zijn zomaar twee vragen uit de Studentenwelzijnsmonitor die dit jaar voor de tweede keer wordt gehouden. “De Studentenwelzijnsmonitor geeft inzicht in wat er leeft onder studenten en maakt concreet waar opleidingsinstituten, docenten en studieloopbaanbegeleiders mee aan de slag kunnen”, zegt Serge Feldmann. "Daarom is het belangrijk dat de enquête door zoveel mogelijk studenten wordt ingevuld .”

Actief aan de slag met studentenwelzijn

Vorig jaar werd de Studentenwelzijnsmonitor voor het eerst afgenomen en gaven studenten hun welzijn gemiddeld een 6,2. “Omdat dit de eerste meting was, hebben we geen conclusie en actiepunten aan de resultaten gekoppeld. Dat gaan we na deze monitor wél doen."

De belangrijkste resultaten verschijnen begin juni in een factsheet.  Tijdens de Studentenwelzijnsweek van 14 tot en met 18 oktober worden de uitgebreide resultaten en het actieplan ‘Studentenwelzijn is van iedereen’ gepresenteerd. “Daarmee willen we het College van Bestuur (CvB) bewegen om opleidingsinstituten te vragen dit thema te borgen in het onderwijs. Instituten beslissen nu zelf of en hoe zij dit aanpakken en er is nog geen eenduidig beleid. Daar willen wij graag verandering in brengen.” Voor de monitor is Hogeschool Rotterdam dit jaar aangesloten bij de R6, het samenwerkingsverband tussen de zes randstadhogescholen. “We stellen drie dezelfde vragen waarvan we de resultaten met elkaar vergelijken en zo tot een benchmark komen."

Fysieke en mentale welzijn van studenten

De monitor schetst niet alleen een algemeen beeld over het welzijn van studenten, maar laat ook de resultaten per instituut zien. “Opleidingsinstituten kunnen straks via een dashboard precies zien welke thema’s aandacht nodig hebben en dat kan per instituut erg verschillen”, weet studentendecaan Samantha Pedrosa da Silva.

Zo zijn er bijvoorbeeld vragen over veerkracht en leefstijl, maar ook of studenten zich gezien voelen door de studieloopbaancoach (SLC). Feldmann: “Een vraag over bijvoorbeeld sense of belonging kan gevoelig zijn, maar dat mag. Een relatief laag cijfer biedt juist de kans met elkaar in gesprek te gaan. Hoe kun je de beleving van studenten positief beïnvloeden?"

Successen én blunders met elkaar delen

Volgens Feldmann en Pedrosa da Silva ligt er, als het gaat om het welzijn van studenten, ook een belangrijke rol voor het onderwijs. De resultaten uit de Studentenwelzijnmonitor kan studieloopbaanbegeleiders en docenten handvatten geven. “We verwachten niet dat ze problemen van studenten voorkomen of oplossen, maar wel dat ze in gesprek gaan”, geeft Pedrosa da Silva aan.

Feldmann: “Ik gaf laatst een workshop en vroeg aan de docenten: vertel jij studenten weleens over een grote blunder die je hebt gemaakt of ben je altijd de professional die alles weet en kan? Wat ik hiermee wil zeggen is dat het gesprek niet altijd hoeft te gaan over prestaties, maar juist ook over lastige momenten, bijvoorbeeld tijdens een stage.”

Concrete tips en adviezen voor studenten

Ook studenten kunnen straks met de resultaten uit de enquête aan de slag. Na het invullen van de monitor krijgen ze namelijk direct feedback op de resultaten. Ook krijgen ze tips en adviezen hoe ze met hun fysieke en mentale welzijn aan de slag kunnen. Denk aan een zelfhulpmodule, anoniem chatten, workshops, persoonlijke begeleiding of apps die helpen bij het verminderen van stress. “Ik hoop dat studenten door de monitor voelen en zien dat ze binnen de hogeschool zelf óók invloed hebben op dit thema”, zegt Pedrosa da Silva.

Help jij ons mee?

Studenten hebben per mail een uitnodiging voor de Studentenwelzijnsmonitor ontvangen. Help jij mee ze hieraan te herinneren? Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 7 tot 10 minuten. Hoe meer studenten de enquête invullen, hoe vollediger het beeld van het studentenwelzijn binnen Hogeschool Rotterdam. Zo kan de ondersteuning worden verbeterd en afgestemd op de behoeften van studenten. Dit draagt bij aan én bevordert studentsucces.

Heb je inhoudelijke vragen over het onderzoek? Stel ze via studentenwelzijnsmonitor@hr.nl