Menu
    English

    “Taal moet een integraal onderdeel zijn van elke opleiding”

    Bijeenkomst Taalunie-kader Taalcompetent in het hoger onderwijs

    12 december 2022

    Taal is de basis voor alles. Hoe gaan we daarmee om in onze opleidingen? Op welke manier kunnen we dit een vast onderdeel laten zijn van ons onderwijs? Op die vragen wordt uitgebreid ingezoomd tijdens de bijeenkomst ‘Taalcompetent in het hoger onderwijs’ op maandag 23 januari.

    “Er gaat al heel veel goed op het gebied van taal binnen het onderwijs”, zegt Jacqueline van Kruiningen van het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs. Om daar direct aan toe te voegen dat ‘hier en daar’ ruimte is voor verbeteringen. Dat zit ‘m voornamelijk in de bewustwording van hoe belangrijk taalvaardigheid is tijdens de studie, maar ook daarna in het werkveld.

    Extra aandacht

    Jacqueline: “De taal die in het hoger onderwijs wordt gebruikt, is anders dan de taal die studenten thuis gebruiken of gewend waren in het voortgezet onderwijs. Het is vaak vaktaal die complexer en abstracter is, die ze moeten kunnen begrijpen en kunnen verwerken. Docenten moeten zich dus de vraag stellen of hun studenten de taal begrijpen die in de klas wordt gebruikt. Daar hoef je echt geen taaldocent voor te zijn, het is een kwestie van extra aandacht besteden. Als studenten het taalgebruik van de opleiding niet beheersen, stuiten ze na hun studie in het werkveld op een drempel om volwaardig te functioneren.”

    Om de taalcompetentie in het hoger onderwijs naar een hoger niveau te tillen, sloot Jacqueline zich aan bij de werkgroep van de Taalunie, die afgelopen zomer ‘Taalcompetent in het hoger onderwijs - Kader voor een taalcompetentieversterkend aanbod aan hogescholen en universiteiten’ publiceerde. Het vormt het uitgangspunt voor de bijeenkomst op 23 januari, die door het Netwerk Taalexpertise van Hogeschool Rotterdam en ons lectoraat Taalbewust hoger onderwijs wordt georganiseerd.

    Inspiratie

    “Het is een inspiratiebijeenkomst”, zegt Jacqueline. Niet alleen voor docenten, maar ook voor onderwijsmanagers, leden van curriculumcommissies, afstudeercoördinatoren en intituutsdirecteuren. “Ik vind het belangrijk dat juist zij bezig zijn met dit onderwerp. Als docenten het alleen op individuele basis doen, vervliegt de aandacht op een gegeven moment. Terwijl taalcompetentie juist een integraal onderdeel moet worden van opleidingen. Iedereen is dus welkom, ook medewerkers van andere instellingen voor hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Het Taalunie-kader kan opleidingsteams houvast bieden bij het nadenken over de vraag welke aspecten van taalcompetentie de aandacht (moeten) krijgen in het opleidingsprogramma."

    Taalcompetent in het hoger onderwijs

    23 januari – 14.00-16.00 uur

    Hogeschool Rotterdam

    Museumpark (laagbouw), Museumpark 40, Atrium (begane grond).

    Programma:

    • Opening door Ron Bormans, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Rotterdam

    • Toelichting op het kader door Leonie Wulftange (Taalunie) en Jacqueline van Kruiningen (lectoraat Taalbewust hoger onderwijs)

    • Bespreking van het kader in subgroepen aan de hand van bovengenoemde vragen

    • Plenaire terugkoppeling

    • Vanaf 16.00 uur: borrel

     Deelname is gratis. Aanmelden kan hier