Er is afgelopen jaar nogal wat gebeurd op het gebied van economische opleidingen.
“De officiële opening van Hogeschool Rotterdam Business School (HRBS) is een heel belangrijk startpunt geweest. Met deze opening is het startschot gegeven voor de meerjarige transformatie van onze opleidingen in het economische domein. Qua onderwijsvisie blijven we doorbouwen op ‘rust en reinheid’ in de eerste 2 jaar van een opleiding om daarna in het 3e en 4e jaar meer gepersonaliseerd onderwijs, cross-overs en verbreding aan te bieden. Nieuw is ook dat we opleidingsoverstijgend gaan werken aan economische opleidingen die allen in de basis een digitaal component hebben. Met het aantrekken van een aantal vooraanstaande nieuwe lectoren in het economisch domein gaan we ook werken aan economische opleidingen die zich stevig profileren op de thema’s bedrijfsethiek, circulaire maatschappij, digitale economie en nieuw leiderschap in de betekeniseconomie van de toekomst. Qua onderwijsvormen hebben we ook een stevig impuls gegeven aan casecompetities, business hacks en de creatie van een hogeschool brede incubator om onze ondernemende studenten beter te faciliteren en te coachen. Dat zich steeds meer vooraanstaande lectoren, onderzoekers maar ook docenten bij ons melden betekent dat we iets goed in beweging hebben gezet. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de HRBS straks een unieke business school is, die onderscheidend is ten opzichte van andere business schools en die de emancipatoire waarde van een economische opleiding hoog in het vaandel heeft”
Gezien de voortdurend veranderende samenleving moet dat ook wel.
“Juist daarom zijn we ook begonnen met de Verkenning Toekomst Economisch Beroepsonderwijs Rotterdam. Die hebben we samen met andere hogescholen en mbo-instellingen van Rotterdam in het leven geroepen, omdat we willen dat het economisch beroepsonderwijs toekomstbestendig blijft. We hebben een onafhankelijke denktank de opdracht gegeven inzicht te geven in de mogelijke disbalans tussen de economische opleidingen en de vraag van de arbeidsmarkt. In het voorjaar van 2020 brengt de denktank een advies uit.”
Hoe wordt er tot nu toe op dit initiatief gereageerd?
“Heel goed. Ik merk dat er in het hele land interesse is voor deze beweging. Bijvoorbeeld bij de Vereniging Hogescholen, bij collega hogescholen word ik uitgenodigd om het hierover te hebben, maar ook het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verwijst ernaar in haar strategische agenda. Ik ben er trots op dat we een voorbeeldrol kunnen vervullen. Ik vind het prachtig om te zien dat ook het Rotterdamse bedrijfsleven hier positief op reageert. Er wordt niet langer met een belerend vingertje naar het onderwijs gewezen, maar ze zeggen nu: dankzij dit initiatief kunnen we sámen de handschoen oppakken om onze stad klaar te maken voor de toekomst. Wat is de kwaliteit van de opleidingen en hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat die de komende 10 à 15 jaar blijvend aansluiten op sterk veranderende arbeidsmarkt? Het bedrijfsleven wil dat de grenzen met het onderwijs vervagen en dat we veel meer gaan samenwerken. Dat is echt een doorbraak. Opnieuw zie ik hier veel mogelijkheden om vanaf het 6e semester van een opleiding hybride te werken waarbij we dichter tegen het bedrijfsleven aankruipen en studenten de kans krijgen om te studeren én te werken.
Waar heeft de arbeidsmarkt het meest behoefte aan?
“De vraag naar ICT, techniek, zorg en onderwijs is enorm, terwijl een groot aantal studenten in Rotterdam maar ook landelijk kiest voor een economische opleiding. Met dat gegeven moeten we iets, want in alle domeinen hebben ook economisch opgeleide studenten een rol mits de inhoud van opleidingen daar de mogelijkheid toe biedt.”
Daarbij is de rol van nieuwe technologieën erg groot, vertelde je tijdens de opening van het nieuwe collegejaar.
“Zaken als kunstmatige intelligentie, datatechnologie en blockchain zullen bepaalde ‘ouderwetse’ vakken gaan vervangen. En dat geldt zeker niet alleen voor het economisch domein. Technologie speelt overal een hoofdrol. Daarom hebben we in 2019 ook het startsein gegeven voor twee nieuwe onderzoekslijnen: Zorgtechnologie en Artificial intelligence en Ethiek. Als College van Bestuur investeren we daar behoorlijk fors in: elk onderdeel krijgt een half miljoen euro tot de beschikking voor onderzoek. Ook op deze gebieden steken andere interessante partijen hun hand op om hieraan mee te doen.”
En wat betreft artificial intelligence?
“Dat raakt echt elk domein. Alle studenten zullen hiermee te maken krijgen. Of ze nu een technische opleiding doen of de zorg in willen. Wij hebben ons tot doel gesteld om elke student op te leiden tot een professional die een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Daarin past dat een diploma van Hogeschool Rotterdam elke student op een maatschappelijke bewuste wijze opleidt voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Het onderwijs moet daarom meegaan in de nieuwe onderzoekslijn AI en Ethiek. Ook de scheidslijn tussen onderzoek en onderwijs moet steeds meer vervagen. Daar zullen in 2020 heel veel stappen in gezet moeten worden. Maar met de start in 2019 kunnen we in ieder geval zeggen dat we een heel mooi jaar achter de rug hebben.”