Docenten, studenten en onderzoekers kunnen in BlueCity de verbinding zoeken én maken met het bedrijfsleven voor circulaire economie en innovatie. “We zijn vandaag bijeen om te bespreken wat de essentie is van onze samenwerking en hoe we van daaruit iedereen gaan enthousiasmeren voor deze inspirerende locatie”, aldus regisseurs Katri Kaunismaa en Eric Kamst.
Het doel van de samenwerking is wederzijdse versterking van BlueCity en Hogeschool Rotterdam. Studenten voorbereiden op het uitoefenen van hun beroep in een circulaire samenleving door hen actief mee te laten werken aan het volledig circulair maken van BlueCity en Rotterdam. “We willen vooral benadrukken dat de hogeschoolruimte in BlueCity daarvoor bedoeld is en wat hier de mogelijkheden zijn. Het is behalve een ontmoetingslocatie ook één groot lab (biolab, foodlab, maaklab, etc.). Circulair is hierbij het sleutelwoord. Dat is iets anders dan alleen duurzaam. Er is heel veel duurzaam, maar lang niet alles is circulair”, licht Amy Lopes-Ross, onderdeel van het regieteam, toe.
BlueCity telt momenteel ongeveer 40 van die ondernemers waarvan RotterZwam (oesterzwammen kweken op koffiedik) waarschijnlijk de bekendste, ‘oudste’ en grootste is. Andere namen die je hier tegenkomt zijn Fruitleather (transformeert fruitresten tot een leerachtig materiaal), Superuse-Studios (creëert stedelijke ecosystemen uit waardevolle reststromen, o.a. diverse kantoorunits binnen BlueCity) en Perpetual Plastic Project (een interactieve plasticrecyclinginstallatie waar plastic afval ter plekke door 3D-printers wordt gerecycled tot nieuwe producten).
Community
Naast connectie maken tussen circulaire bedrijven met Hogeschool Rotterdam stimuleert het regieteam ook de samenwerking tussen de diverse opleidingen. “We willen hier een community bouwen. BlueCity is niet bedoeld om sec les te geven. Het is een open lab waar onderzoeksgroepen elkaar kunnen vinden, een inspiratieplek. De locatie leent zich uitstekend voor het organiseren van bijvoorbeeld symposia, al is dat in coronatijd iets gecompliceerder, vervolgt Amy. BlueCity gaat nadrukkelijk niet alleen over techniek, maar ook over businessmodellen. De bedrijven moeten immers ook gewoon geld verdienen. Het regieteam wil graag studenten van verschillende opleidingen bereiken en betrekken.
“We doen hierbij dan ook een oproep aan alle studenten van Hogeschool Rotterdam die zich aangetrokken voelen tot dit concept. Zij zijn bijvoorbeeld van harte welkom om bij de Online Impact Cafés aan te sluiten en/of te helpen bij de organisatie hiervan. De Impact Cafés vinden iedere 2de donderdag van de maand plaats met telkens een ander (circulair) thema. De avond heeft een laagdrempelig karakter en brengt ondernemers, studenten en docenten bij elkaar. Op 10 september is dat Hout als grondstof. Yes or no? met als sprekers Christoph Ravesloot van het Kenniscentrum Duurzame HavenStad en student Antoni Reniers van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen.
Tekst gaat onder de foto verder.
Eigenaarschap
Nienke Binnendijk van BlueCity houdt zich vooral bezig met de zakelijke kant van het lab en heeft een duidelijke visie. “Ik vind het belangrijk om te laten zien hoe die circulaire economie nou tot stand komt. Het gaat voor ons vooral over eigenaarschap. Als student kun je een project starten en onderzoek doen. Heel veel vragen liggen hier te wachten om docenten en studenten mee aan de slag te laten gaan. Wij helpen graag finetunen en om het bijvoorbeeld in een estafetteproject te laten doorgaan. Komend jaar willen we in BlueCity de basis leggen voor contextrijk onderwijs. Doelstelling is om multidisciplinaire vraagstukken in het living lab een plek te geven. Wat we niét willen is uitsluitend lineaire vragen als ‘hoe maak je nu isolatiepanelen van compostmateriaal zoals schimmels’. Wél willen we daarnaast ook duidelijk krijgen hoe deze panelen passen in een bio-circulaire samenleving. Dan heb je het totaalplaatje.”
Open netwerk
Hogeschool Rotterdam maakt dus al gebruik van BlueCity, maar dat is nog niet optimaal. Eric: “De koppeling en samenwerking van disciplines moet hier plaatsvinden. Dat gaat namelijk niet vanzelf met elf instituten”. Nienke vult aan: “Sommige docenten beschouwen studenten uitsluitend als specialisten en vinden dat ze hier ‘off-topic’ bezig zijn. In mijn ogen richten ze zich dan nog steeds op de lineaire economie. Je ziet dat sommige studenten nog steeds worden opgeleid voor een wereld die over een aantal jaren niet meer bestaat. We merken vooral bij de Impact Cafés dat studenten vaak slimme vragen stellen . Ze snappen wat holistisch is en wat een integraal systeem inhoudt. We zitten nu midden in een chaos die we met z’n allen hebben gecreëerd. Om het geheel te ontwikkelen in een systemische oplossing heb je een open netwerk als BlueCity nodig. Een echt Living Lab.”
Connectie met hbo-onderwijs
BlueCity heeft goede relaties met gemeentes en bedrijven. Er is nog wel ruimte om de connectie met het onderwijs te versterken. “Zo willen we de loketfunctie optimaliseren. Wat werkt wel en wat niet voor studenten? De Circular Challenge die we al vijf jaar organiseren daagt studenten uit om binnen zes weken een circulaire businesscase te ontwikkelen. Je merkt dat studenten van de hogeschool hier wat meer mee kunnen dan studenten van de universiteit. Door COVID-19 is het momenteel een puinhoop (meer ‘onontgonnen terrein’) en daar kunnen hbo’ers iets beter tegen dan wo’ers. Die laatsten gaan liever terug naar de tekentafel, terwijl die telkens veroudert. Je moet in de praktijk aan de gang. Ook daarom zien we in BlueCity een rol voor hbo-onderwijs.”
Het Regieteam BlueCity, vlnr Amy Lopes-Ross, Katri Kaunismaa, Nienke Binnendijk en Eric Kamst.