Projecten waar je als studiekiezer of docent vo/mbo kunt meekijken

Studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design zijn hiermee aan de slag

30 oktober 2020

In zowel het eerste als het tweede jaar van de opleiding Communication and Multimedia Design draait een project waar geïnteresseerden van het vo en mbo kunnen meekijken. Lees er meer over en geef je op.

In ontwikkeling: digitale game voor middelbare scholieren voor betere samenwerking

Onze eerstejaars studenten van de opleiding Communcation and Multimedia Design (CMD) gaan met hun project weer even terug naar hun middelbare schooltijd. Ze werken gezamenlijk aan een digitale game die de culturele sensitiviteit van middelbare scholieren vergroot. Geen gemakkelijke klus, maar een belangrijk thema in het kader van de persoonlijke ontwikkeling en voor een betere samenwerking met hun medeleerlingen. Iets waar ze hun hele loopbaan nog plezier van zullen hebben. Ook bij de opleiding CMD speelt culturele sensitiviteit een belangrijke rol; we moeten tenslotte voor iedereen kunnen ontwerpen!

CMD Hogeschool Rotterdam leidt op tot digital designer

Bij CMD aan de Hogeschool Rotterdam leiden we onze studenten op tot digital designers die betekenisvolle interactieve producten en diensten ontwerpen. Daarbij integreren we de beroepspraktijk van ontwerpers in ons onderwijs. Dit geldt voor de keuzes van inhoudelijke thema’s zoals artificial intelligence, big data, prototyping, zorgtechnologie of smart cities. Daarnaast geldt het voor de aanpak van gebruikersonderzoek en voor de vorm van ons onderwijs. Studenten werken namelijk in teams aan vraagstukken vanuit de  beroepspraktijk.

In deze blended tijd zijn we soms op locatie en vaak in de ‘virtuele studio’. Een (online) omgeving waarin studenten samenwerken, ideeën delen en feedback vragen aan docenten en medestudenten. En, waar ze bij kunnen praten en plezier hebben, al is het op afstand.

Sociale interactie, creativiteit en techniek komen samen

Over plezier gesproken: ook daar is veel aandacht voor bij CMD Rotterdam! We vinden een goede onderlinge binding belangrijk wat betekent dat er, naast hard werken, veel ruimte is voor ontspanning en het leren kennen van elkaar. Onze studenten nemen hier vaak zelf het voortouw in. Ze organiseren (virtuele) borrels, bedrijfsbezoeken, lunches en jam-sessies. Daarnaast worden er vanuit de opleiding vanaf het eerste jaar studiereizen naar binnen- en buitenland georganiseerd.

Meedoen of meekijken als docent of leerllng/student bij presentaties of lessen van onze eerstejaars?

Vragen over dit project of de opleiding CMD?

Mail dan: j.m.l.later@hr.nl of i.d.voskuijl@hr.nl

Challenge: Hoe kun je interactief leren en contact stimuleren in een online leeromgeving? Welke digitale middelen gebruiken we dan?

Design Challenge 5 is het jaarlijks terugkerende ontwerpproject voor tweedejaars studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD). Het project vindt plaats gedurende het eerste semester van het collegejaar (september 2020 - februari 2021). Tijdens Design Challenge 5 staat dit jaar het ontwerp en de ontwikkeling van onderwijsleertechnologie centraal. Onder invloed van de Corona crisis maakt het onderwijs een stormachtige ontwikkeling door waarin digitalisering van het onderwijs een vlucht naar voren lijkt te nemen. Blended learning, e-learning en andere vormen van digitale ondersteuning zijn meer op de voorgrond komen te staan. Met de vraag:  Hoe kun je interactief leren en contact stimuleren in een online leeromgeving? Welke digitale middelen gebruiken we dan? zijn tweedejaars studenten aan de slag gegaan. Zij presenteren 30 oktober hun eerste concepten rondom deze vraag.

Partners gezocht

Voor dit project zoeken wij nog geïnteresseerden uit het middelbaar onderwijs die komend kwartaal deel zouden willen nemen aan presentaties en feedback kunnen geven aan de studenten vanuit de praktijk. Door het betrekken van experts vanuit de beroepspraktijk ontdekken we samen op welke wijze opkomende technologieën nieuwe digitale producten en dienstverlening mogelijk maken en de interactie tussen leerling/student, docent en andere belanghebbenden optimaal ondersteund kan worden.  Ben je docent in het middelbaar onderwijs en wil je een kijkje nemen bij de presentaties of wil je onze studenten vragen stellen en feedback geven vanuit de praktijk? Meld je dan aan voor (een van) onderstaande sessies door een email te sturen aan Jasper Schelling.

Save the date en geef je op

Vrijdag 4 december 2020: feedbacksessies, waarbij je je vragen uit jouw praktijkervaring met leerlingen/studenten kunt stellen.

Vrijdag 19 januari 2021: eindpresentaties, waar docenten en leerlingen/studenten van harte welkom zijn.

Alle presentaties zijn online te volgen via MS Teams. Na aanmelding krijg je een link toegestuurd waarmee je eenvoudig kunt deelnemen. Voor meer informatie en aanmelden kun je contact opnemen met Jasper Schelling