Een casus voor betere aansluiting met het hbo
De casus is ontwikkeld door de Werkgroep Vakinhoudelijke Aansluiting Economie van het samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’. Binnen dit samenwerkingsverband worden producten en instrumenten ontwikkeld en uitwisseling geïnitieerd om te werken aan een betere aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hbo.
Mariska Oudwater, projectleider van de werkgroep vakinhoudelijke aansluiting economie, legt uit wat het doel is van de Rotterdamse Business Case: “De casus is specifiek gericht op de aansluiting met de Rotterdamse economische vervolgopleidingen. De leerlingen maken door de casus inhoudelijk kennis met de diverse mogelijkheden binnen het hoger economisch onderwijs. Zo ervaren ze hoe een casus in het hbo is opgezet en welke vaardigheden daarbij nodig zijn.”
De leerlingen moesten een duidelijk en onderbouwd advies schrijven voor het management van fietsenfabriek ‘De Fietsende Hollander’: Hoe kan de fietsenfabriek op een succesvolle manier de gekozen optie – elektrische fietsen of de fietsen voor sportieve doeleinden voor jong en oud – op de markt brengen?
De winnaar
Een deskundige jury, die bestond uit docenten en studenten van Inholland en Hogeschool Rotterdam, beoordeelde de presentaties van de vier scholen. Het Emmauscollege won deze eerste regiofinale en ontving de Rotterdamse Business Award. De jury oordeelde dat de leerlingen het meest originele idee hadden om kosten te besparen en dat ze de sterkste presentatie gaven.
Ook deelnemen aan een Rotterdamse business case?
In mei/juni is het weer mogelijk om met havo 4 deel te nemen aan de Rotterdamse business case. Voor vragen of voor aanmelden kun je contact opnemen met projectleider Mariska Oudwater.