Hogeschool Rotterdam heeft een sterke verbondenheid met Rotterdam: de haven en de stad. Daarom zijn onze twee Centres of Expertise daarop gericht. RDM Centre of Expertise met de focus op de haven en het havenindustriële gebied. En Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie dat zich richt op sociale innovatie en maatschappelijke impact.
RDM Centre of Expertise
De komst van koning Willem-Alexander was een van de hoogtepunten van 2018 op RDM. Met zijn bezoek benadrukte de koning het belang van experimenteren, onderzoeken en jezelf permanent ontwikkelen. Studenten vertelden hem hoe zij samen met ondernemers werken aan een slimmere haven op het gebied van logistiek, mobiliteit, energietransitie en duurzaam bouwen.
Want dat is de grootste kracht van RDM Centre of Expertise: het is de ultieme omgeving om te experimenteren, onderzoeken en ontwikkelen. In 2018 was de opening van het waterstoflab daar een perfect voorbeeld van. In het H2EnergyLab werken studenten, docenten, onderzoekers en ondernemers aan projecten op het gebied van waterstoftechnologie.
Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen, die vallen onder de thema’s Energy Transition, Resilient City, Logistic & Mobility en Next Port Industry. Onderzoeken en het ontwikkelen van diensten of producten hebben écht impact, omdat het in de praktijk gebeurt. Niets verdwijnt ergens onderin een la. Met dat in het achterhoofd neemt het enthousiasme onder de studenten alleen maar toe. Directeur Hans Maas kijkt dan ook met een trots gevoel terug op 2018. “Ook omdat ik merk dat de verschillende instituten steeds meer naar elkaar toegroeien om sámen succes te boeken. RDM Centre of Expertise is van ons allemaal. Dat geeft heel veel energie.”
Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie
Zuid groeit en de student bloeit. En andersom. Dankzij Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) worden op het gebied van onderwijs, werk, zorg, wonen en kunst & cultuur steeds meer belangrijke stappen gezet in Rotterdam Zuid. Nee, ze zijn niet allemaal even groot, maar ze worden wel gemaakt.
En dat midden in de verschillende wijken, die op bovenstaande vlakken een achterstand hebben. Door onderwijs en de praktijk te combineren snijdt het mes aan twee kanten. En dat is prettig als er complexe maatschappelijke vraagstukken moeten worden opgelost. Een sprekend voorbeeld is het programma Mentoren op Zuid. Studenten van Hogeschool Rotterdam nemen een jongere onder hun hoede om één op één te werken aan talentontwikkeling, schoolcarrière, zelfvertrouwen en loopbaanoriëntatie.
Dankzij de persoonlijke aandacht hebben de leerlingen meer plezier in school en aan de andere kant leren studenten in de praktijk hoe het is om iemand te coachen, die uit niet de makkelijkste wijk van het land komt. Er zijn voorbeelden van jongeren die enkele jaren geleden een mentor hadden en nu zélf die rol vervullen. Treffender kan het bijna niet. Dit soort programma’s draagt bij aan het verbeteren van de leefomstandigheden van de bewoners op Zuid. Bovendien krijgen de studenten ‘streetwise’-bagage mee, terwijl ze doorgroeien naar de rol van professionals. “En weet je wat ik zo geweldig vind?”, vraagt EMI-directeur Carolien Dieleman. “Dat steeds meer studenten – met een klein duwtje van hun docenten – zelf de weg naar EMI vinden.”