Welke manier van leren is actueel en reëel voor studenten in een wereld die doordrenkt is van technologie? Hoe ervaren zij onze onderwijsleeromgeving en hoe kunnen ze er nog meer en beter leren? Nieuwe technologische mogelijkheden zetten het leerproces in beweging en het onderwijs wil niet achterblijven.
Fleur Prinsen gaat in haar interactieve lectorale rede op 18 januari in op de veronderstelde meerwaarde van digitale leerarrangementen. Docententeams die dit soort arrangementen ontwerpen doen kwalificaties op waarmee ze zelf toekomstbestendig blijven. Er wordt een methode gepresenteerd, waarmee deze meerwaarde voor het leerproces gecreëerd kan worden, en waarin de verschillende rollen duidelijk zijn die hierbij ingenomen moeten worden.
Samenwerken aan het versterken van leerprocessen
Wanneer docententeams digitale leerarrangementen gaan ontwerpen, kunnen deze het leerproces voor studenten veraangenamen, vergemakkelijken, en verbeteren. Om het herontwerpen van het onderwijs goed te laten verlopen, hebben docenten ‘just in time’ en ‘in context’ ondersteuning nodig. Er valt veel te winnen wanneer kennisdeling en gezamenlijk ontwerp gefaciliteerd worden.
De bevindingen die volgen uit het onderzoek Digitale Didactiek worden in eerste instantie gebruikt om de lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam te optimaliseren.