“Dankzij de HR Change Makers Tour voel ik mij gehoord”

Studenten praten mee over het onderwijs van de toekomst

17 februari 2023

De eerste editie van de HR Change Makers Tour is in de smaak gevallen bij onze studenten, die vertelden wat voor onderwijs zij nodig hebben om het verschil te kunnen maken. “De volgende keer ben ik er sowieso weer bij!”

(Bekijk onderaan dit artikel de volledige eerste aflevering van HR Change Makers Tour, gepresenteert door Twan Huys)

Met een tevreden glimlach op hun gezicht nemen Stephane Flux, Valerie Bauer, Kubra Yildizplaats in het auditorium op locatie Kralingse Zoom. De zaal stroomt langzaam vol voor ‘hun’ evenement. Na het volgen van de minor Betekeniseconomie van lector Kees Klomp maakte het drietal zich zorgen om het onderwijs.

“Gaan we aandacht besteden aan maatschappelijke opgaves zoals klimaatverandering en kansenongelijkheid of blijven we het onderwijs van gisteren geven”, wierpen ze bestuurslid Zakia Guernina voor de voeten. En om de boodschap extra kracht bij te zetten: “Hoe kunnen wij als studenten het onderwijs van de toekomst helpen vormgeven? We willen niet alleen maar leren hoe we geld kunnen verdienen, maar vooral ook hoe we een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.”

Sociale ondernemers

Stephane, Valerie en Kubra wilden hierover in gesprek met een zaal vol studenten. En wie zou zo’n bijeenkomst het best in goede banen kunnen leiden? Twan Huys, bekend van onder meer het tv-programma College Tour. Zo werd het idee voor de HR Change Makers Tour geboren.

Naast Twan Huys zitten Kees Klomp en Jaap Kortweg op het podium. Ze vertellen vanuit hun rollen als lector Betekeniseconomie en oprichter van De Vegetarische Slager over hoe belangrijk het is om niet winst als belangrijkste drijfveer te hebben als ondernemer, maar dat een sociale bijdrage aan de maatschappij bovenaan zou moet staan.

Tussendoor krijgen studenten de mogelijkheid om iets te vertellen of te vragen. Kubra is een van hen. “Het fieldlab Betekeniseconomie heeft onze ogen geopend. Ik ben Bedrijfskunde gaan studeren om later goed geld te verdienen als manager. Maar tijdens het fieldlab kwam ik in aanraking met studenten van andere opleidingen en kwam ik erachter dat je ook heel anders naar dingen kunt kijken. Zo vind ik het nu veel mooier om onze krachten te bundelen om een bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen.”

Dat geluid klinkt vaker, ook uit de mond van Arne Veen. Hij vindt dat er in de klas te weinig aandacht aan het onderwerp wordt besteed. “Ik snap dat ‘actueel onderwijs’ lastig te bereiken is, maar dit moet echt beter. Zoals je hoorde van de studenten in de zaal krijgt bijna niemand les over hun aandeel in de toekomst. En dit is juist zo belangrijk, want wij studenten zijn de toekomst.”

Na afloop van de eerste editie van de HR Change Makers Tour klinkt er een klaterend applaus. “Ik vond het super”, zegt Larissa van der Knaap, vierdejaars Creative Marketing & Sales, tijdens de borrel met hapjes van De Vegetarische Slager. “Ik voel me op deze manier gehoord door de hogeschool. Door studenten mee te laten denken over hoe het onderwijs moet worden vormgegeven, geef je ons het gevoel dat we serieus worden genomen. De volgende keer ben ik er weer bij.”

Meld je aan voor de tweede editie

De tweede editie van de HR Change Makers Tour is op vrijdag 21 april op locatie Wijnhaven. Het thema is dan Artificial Intelligence. Meld je alvast aan.