Menu
    English

    Hogeschool Rotterdam nieuwe partner Netwerk Digitale Inclusie

    Van digitale illusie naar digitale inclusie

    30 september 2024

    We communiceren steeds meer digitaal. Dat heeft grote invloed op ons dagelijks leven. Voor veel mensen gaan deze ontwikkelingen te snel. Daarom is Hogeschool Rotterdam partner geworden van het Netwerk Digitale Inclusie. Dat zet zich in om Rotterdammers digitaal zelfredzamer te maken en wordt gecoördineerd door Bibliotheek Rotterdam.

    “80% van de Rotterdammers is digitaal zelfredzaam’’, begint Joris Riedstra als medewerker Informatiepunt Digitale Overheid. ‘’Dat betekent dat 20% dat niet is of er hulp bij nodig heeft. Een voorbeeld: een man kwam bij ons aan de balie met een verkeersboete. Hij kon niet overweg met internetbankieren. Om die boete te betalen, moest hij telefonisch een afspraak maken met de Koninklijke Marechaussee in Den Haag. Daar kon hij dan ter plekke betalen... En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.”  

    Laagdrempelig en wereldverruimend

    Voorbeelden die het gebrek aan digitale vaardigheden pijnlijk blootleggen. Het zijn vaardigheden die je in de bibliotheek kunt oefenen. Hanneke Reuling, CvB-lid Hogeschool Rotterdam: “De bibliotheek is een ontzettend laagdrempelige plek waar Rotterdammers hun wereld kunnen verruimen. Waar ze naartoe kunnen gaan zonder een dure kop koffie te kopen én met gratis wifi. Onmisbaar in deze tijd.” 

    Hogeschool Rotterdam werkt al jaren samen met de bibliotheek op het gebied van digitale inclusie, toegankelijkheid en kansengelijkheid. Reuling: “We zijn natuurlijke partners. Allebei de organisaties zitten in de haarvaten van deze stad. Laten we vanuit dit netwerk samen onderzoeken wat we nog meer voor elkaar kunnen betekenen.” 

    Zet de mens centraal 

    Binnen het tweedejaars curriculum van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) werken studenten een semester lang aan een Design Challenge. Eentje die in het teken staat van digitale toegankelijkheid en inclusief ontwerpen. Dayhana Herrera, alumnus CMD, is afgestudeerd op digitale toegankelijkheid met een speciale chatbot. 

    “Een chatbot met een twist’’, zegt ze. ‘’Met slechts een paar woorden snapt de bot waar je naar zoekt. Zo kunnen laaggeletterde mensen dus ook veel makkelijker online zoeken. Op die manier zetten we weer een stapje van digitale illusie naar digitale inclusie.” 

    CMD-alumni Sanne van Marle (links) en Dayhana Herrera.

    Sanne van Marle, social designer en ook alumnus CMD: “Wat we leren tijdens de opleiding is dat je nooit het hele antwoord weet. Je moet goed luisteren naar de doelgroep. Zet de mens centraal. Pas dan kun je écht inclusief ontwerpen.” 

    Inzicht krijgen in belemmeringen

    Hogeschool Rotterdam doet ook praktijkgericht onderzoek op dit gebied. Tomasz Jaskiewicz, lector Civic Prototyping bij kenniscentrum Creating 010, leidt het onderzoek Digital Inclusion by Design. Jaskiewicz: “Met ons onderzoek willen we een beter inzicht krijgen in de factoren die ontwerpers van websites en apps belemmeren bij het creëren van toegankelijke en inclusieve UX-diensten.”  

    Het partnerschap met het Netwerk Digitale Inclusie is onderdeel van de maatschappelijke opgave Slimme & sociale stad.