Voortgezet en hoger onderwijs onder één dak op Zuid

05 juni 2024

Op 4 juni werd het officiële startsein gegeven voor de bouw van het nieuwe duurzame schoolcomplex tussen de Posthumalaan en de Laan op Zuid. Een uniek initiatief, want hier komt vanaf het schooljaar 2026 het voortgezet en ons hoger onderwijs samen onder één dak! Twee studenten van Hogeschool Rotterdam en twee leerlingen van het Stedelijk Lyceum zetten samen symbolisch de eerste schop in de grond.

“We hopen dat het net zo voelt als thuiskomen als op onze huidige school maar wel dat het moderner is,”  blikt een van de studenten bij de opening hoopvol vooruit. “Met de bouw van de Onderwijslocatie Laan op Zuid zetten we samen een unieke stap voor de toekomst van het Rotterdamse onderwijs. Hier studeren straks ruim 3.000 studenten van zes verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam onder één dak met middelbare scholieren,” aldus Wijnand van den Brink, College van Bestuur Hogeschool Rotterdam. Samen met wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Evenementen), Renata Voss (stichting BOOR leidde hij het startmoment in. “Dit gaat een unieke wisselwerking teweegbrengen. Deze samenwerking illustreert bovendien onze maatschappelijke rol als Hogeschool Rotterdam in de stad en regio. We brengen onderwijsdisciplines samen en we dichten de onderwijskloof door de toegang tot goed onderwijs in Rotterdam-Zuid te verbeteren.”

In het nieuwe complex komen alle opleidingen van het instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) en het kenniscentrum Creating010 van Hogeschool Rotterdam. Creating 010 voert met studenten en docenten praktijkgericht onderzoek uit op het gebied van duurzame en verantwoorde digitalisering. Daarnaast vestigt SNZ-school Stedelijk Lyceum Rotterdam van stichting BOOR zich in dit gebouw met havo- en vwo-onderwijs en een afdeling Internationale Schakelklas, voor zo’n 800 leerlingen.

De wisselwerking tussen voortgezet en hoger onderwijs in één gebouw is uniek in Nederland en een verrijking voor de leerlingen en studenten. Middelbare scholieren maken al vroeg in hun schoolloopbaan kennis met het hoger onderwijs. Voor de hogeschool is het een voordeel dat toekomstige studenten al jong bekend raken met het hoger onderwijs.

eerste schop nieuwe schoolcomplexTwee studenten van Hogeschool Rotterdam en twee leerlingen van het Stedelijk Lyceum zetten samen symbolisch de eerste schop in de grond voor de bouw van het nieuwe duurzame schoolcomplex tussen de Posthumalaan en de Laan op Zuid.

Veelzijdiger onderwijs op Zuid

“Alles is hier onderhevig aan een transformatie. Zo ook het onderwijs. En daar was duidelijk behoefte aan. Nog te veel kinderen van Zuid zoeken op dit moment aan de overkant van de Nieuwe Maas een middelbare school. Wij willen ze de kans bieden om hun toekomstambities op Zuid waar te maken. Het Stedelijk Lyceum Rotterdam, dat straks op deze plek verrijst, gaat daarin voorzien. Het beste wat het Rotterdams openbaar onderwijs te bieden heeft, krijgt hier vorm,” aldus Renata Voss, voorzitter college van bestuur van stichting BOOR.”

Meer woningen vraagt om meer onderwijsaanbod

In Rotterdam-Zuid worden de komende jaren duizenden nieuwe woningen gebouwd. Dat betekent nieuwe aanwas van veel leerlingen en studenten, waardoor voldoende, diverse en goede onderwijsvoorzieningen van groot belang zijn. Ook meer ruimte voor hoger onderwijs op Zuid past bij de ambitie van de gemeente Rotterdam en onderwijspartners.

De nieuwe onderwijslocatie is ontworpen door CePeZed en wordt gebouwd door Heerkens van Bavel Bouw. Wijnand van den Brink: “Zowel met de open uitstraling van het duurzame gebouw als met de activiteiten die we hier ontwikkelen maken we directe verbinding met de buurt. Zo bieden we onderdak aan het Stadslab is ook het mbo hier welkom om deel te nemen aan gezamenlijke projecten.”