Menu
    English

    Webinar: Co-rumineren als interpersoonlijke strategie voor emotieregulatie

    12 maart 2025

    Veel mentale klachten die volwassenen ervaren, zoals angst- en depressieve klachten, ontluiken in de adolescentieperiode. De adolescentieperiode is een prachtige, maar turbulente periode, waarin met name meisjes het soms best moeilijk krijgen met het reguleren van hun emoties. Adolescente meisjes ervaren emoties niet alleen intenser, emoties worden ook complexer. De vraag is: wat hebben meisjes nodig wanneer ze in disbalans raken? Wat ondersteunt ze hun veerkracht te vergroten?

    In dit eerste webinar bespreken we waarom ongeveer de helft van alle vriendinnenkoppels overmatig behoefte heeft aan co-rumineren, en waarom dat risico's oplevert voor hun mentale gezondheid. Tegelijkertijd weten we dat co-rumineren ook positieve effecten heeft op vriendschapskwaliteit. Dat maakt dat co-rumineren een moeilijk te doorbreken strategie voor emotieregulatie is. In het webinar lichten we deze uitdaging toe. Het derde thema dat aan de orde komt is signalering: hoe kun scholen en jeugdhulpprofessionals co-rumineren op snelle en effectieve wijze screenen? 

    Achtergrond

    Het lectoraat Meisjes en mentaal welbevinden ontwikkelt het Happy Friends, Positive Minds preventieprogramma, bedoelt om meisjes een steuntje in de rug te geven in de ontwikkeling van hun veerkracht, en waar ze de rest van hun leven profijt van kunnen hebben. En het fijne is, meisjes kunnen samen met een vriendin meedoen. Hiermee proberen we voor meisjes een veilige context te scheppen om te kunnen oefenen. Laagdrempelig. Preventief.

    In het programma staat de term 'neuroliviteit' centraal. Neuroliviteit vertegenwoordigt de dynamische wisselwerking tussen het natuurlijke vermogen van de hersenen tot groei (neuroplasticiteit) en het ontwikkelen van emotionele aanpassingsvaardigheid en focus en daarmee veerkracht.

    Het programma bestaat uit veertien online lessen, die meisjes onder schooltijd kunnen volgen. In iedere les staat een andere uitdaging centraal: uitstelgedrag, onzekerheid, excessief speculeren over ambigue sociale situaties op social media. We leren meisjes hoe ze deze uitdagingen, die heel gebruikelijk zijn voor deze levensfase, met behulp van diverse evidence-based zelfregulatietechnieken op een gezonde manier leren omarmen.

    Het programma is beschikbaar voor meisjes in groep 7 en 8 van de basisschool, en de klassen 2 en 3 van het voortgezet onderwijs?

    Details

    Datum: 12 maart 2025
    Tijd: 16:00 - 17:00 uur
    Locatie: Online via Teams

    Enkele dagen voorafgaand het webinar ontvangt u de online link naar het webinar.