Menu
    English

    Dynamic Business Modelling voor het mkb

    Onderzoeksproject

    Uit onderzoek blijkt dat ondernemers moeite hebben hun businessmodel te vernieuwen, terwijl dit vaak wel noodzakelijk is vanwege bijvoorbeeld digitalisering, verduurzaming en toenemende concurrentie. Daardoor worden kansen voor businessmodel innovatie gemist. Denk aan het toevoegen van nieuwe diensten aan een bestaand product, het veranderen van het prijsmodel of het digitaliseren van de relatie met de klant.

    Wat is Dynamic Business Modelling (DBM)?

    DBM kan uitkomst bieden om met het bestaande businessmodel aan de slag te gaan. Aan de hand van een “digital twin” van het bestaande model kan met nieuwe businessmodellen geëxperimenteerd worden. Het bestaande businessmodel wordt, bijvoorbeeld in de structuur van het bekende business model canvas, in software gemodelleerd. DBM maakt het mogelijk om het bestaande model expliciet en integraal te bezien, inclusief onderlinge verbanden en feedback loops. Met het model kunnen scenario’s worden gemaakt: “what-if” analyses van wijzigingen in onderdelen van het businessmodel. Het DBM is een uitstekend middel om interne en externe stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van het bedrijf: hoe werken we eigenlijk en hoe kan dat beter?

    Het onderzoek

    We beginnen met het beschrijven van het business model van de deelnemende bedrijven, zodat dat digitaal kan worden gemodelleerd. Vervolgens ontwikkelen we met de bedrijfspartners een aantal scenario’s van mogelijke grote veranderingen van het businessmodel. Denk bijvoorbeeld aan het starten van online verkoop of het automatiseren van een deel van de productie. Deze scenario’s laten we terugkomen in het digitale model van elk van de bedrijven, om de consequenties en voorwaarden te inventariseren. Ten slotte ontwikkelen we op basis van voorgaande stappen een online tool waarmee ook andere mkb-ondernemers eenvoudig met dynamic business modelling kunnen werken. Aan het onderzoek kunnen 6 tot 8 mkb’ers deelnemen. Aan hen wordt een commitment gevraagd om 150 tot 180 uur per deelnemer te investeren, verdeeld over verschillende functies in het bedrijf, gedurende de looptijd van het onderzoek van twee jaar.

    Aanmelden

    Klik hieronder om je aan te melden:

    Meld je aan

    Wil je meer informatie? Mail dan naar Kees Ridder: c.j.m.ridder@hr.nl